Αγορά ηλεκτρικών: Ακονίζουν τις… πρίζες τους οι τρεις ισχυροί όμιλοι

Η Media Markt (Public) κόντρα στον Κωτσόβολο με σφήνα το Πλαίσιο - Κρίσιμη συνεδρίαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού



5 Νοεμβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 6:22 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 6:25 μμ


Η επικύρωση του deal μεταξύ της Οlympia του Πάνου Γερμανού και της Media Markt από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που συνεδριάζει σήμερα Τρίτη, θα οριοθετήσει τη γραμμή εκκίνησης για μια άκρως ανταγωνιστική κούρσα μεταξύ των τριών φιλόδοξων παικτών που διαγκωνίζονται για την πίτα των 2 δισ. στην αγορά των ηλεκτρικών ειδών.

Τρεις όμιλοι είναι έτοιμοι να πέσουν στο ρινγκ του ανταγωνισμού με στόχο τη νέα εποχή και το πέρασμα από τις συμβατικές συσκευές στις λεγόμενες έξυπνες συσκευές που βασίζονται στην τεχνολογία των πραγμάτων (ΙΤ).

Της Μαρίας Σμιλίδου
[email protected]

Η επιχειρηματική συμφωνία του καλοκαιριού στο μέτωπο της Media Μarkt ισχυροποιεί τον Όμιλο Olympia (Public) του Πάνου Γερμανού, ενώ εξελίσσεται η επιθετική πολιτική της οικογένειας Γεράρδου, που έχει μπει σφήνα στον ανταγωνισμό με το Πλαίσιο.

Ο τρίτος άξονας είναι ο Κωτσόβολος (του Ομίλου Dixons), που έως τώρα απολαμβάνει τη μερίδα του λέοντος στα μερίδια της αγοράς (πλέον του 35%).

Το ερώτημα που προκύπτει στο υπό διαμόρφωση τοπίο, που περιλαμβάνει πολλές προκλήσεις, είναι αν θα καταφέρει ο Κωτσόβολος να διατηρήσει την κυριαρχία του στην ελληνική επικράτεια ή τελικά μέσα στους επόμενους μήνες το τοπίο θα αναδιαμορφωθεί σε επίπεδο συσχετισμών.

Η τράπουλα ανακατεύεται, το σκηνικό αλλάζει και με τους νέους όρους θα κερδίσει εκείνος που θα είναι σε θέση να διαβάσει καλύτερα τις ανάγκες του σήμερα και να προσεγγίσει με επιτυχία τον σύγχρονο καταναλωτή σε ένα άκρως ανταγωνιστικό πεδίο.

Το deal

Το deal του Πάνου Γερμανού με τους Γερμανούς της Saturn προβλέπει τη δημιουργία μιας νέας εταιρείας, στην οποία ο Όμιλος Olympia θα συμμετέχει με ποσοστό 75% και η Media Markt Saturn με 25%.

Σε αυτή ο Όμιλος Olympia εισφέρει τη δραστηριότητα της Public σε Ελλάδα και Κύπρο και, αντίστοιχα, η Saturn τη δραστηριότητα της Media Markt Ελλάς. Με τα υπάρχοντα δεδομένα πρόκειται για τον δεύτερο σε δύναμη παίκτη του κλάδου, που υπολογίζει τη δύναμή του στο 15% της αγοράς.

Το timing για τον Πάνο Γερμανό είναι ιδανικό, καθώς την περίοδο κατά την οποία εισέρχεται δυναμικά στον χώρο των λευκών συσκευών ο κλάδος βρίσκεται σε ανοδική τροχιά.

Ικανοποιημένη είναι όμως και η πλευρά των Γερμανών, οι οποίοι έπειτα από αρκετές χρηματοδοτικές αιμοδοσίες προς την ελληνική θυγατρική απαλλάσσονται από το βάρος, αλλά παραμένουν στην ελληνική αγορά με ένα μοντέλο που ο Όμιλος Saturn έχει ξαναδοκιμάσει στη ρωσική αγορά.

Η «ελληνική» Media Markt ξεκινά με τις καλύτερες προϋποθέσεις, καθώς πέτυχε τζίρους της τάξης των 188 εκατ. ευρώ με τη λειτουργία μόλις 12 καταστημάτων και ενός δυνατού e-shop. Αντίστοιχα, τα καταστήματα της Public εμφάνισαν το 2018 κύκλο εργασιών της τάξης των 256,4 εκατ. ευρώ.

Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, η «συμμαχία» Media Markt – Public αποτελεί για την αγορά έναν ισχυρό αντίπαλο, ο οποίος με το καλημέρα ξεκινά με κύκλο εργασιών στο επίπεδο των 450 εκατ. ευρώ και το 14%-15% της αγοράς και στις δύο κατηγορίες.

Μια αγορά της τάξης των 2 δισ. ευρώ, στην οποία τα 600-700 εκατ. ευρώ αφορούν στις λεγόμενες λευκές συσκευές και τα υπόλοιπα στις μαύρες συσκευές (κινητά, laptops, υπολογιστές, κάμερες κ.λπ.).

Ο leader του κλάδου, Κωτσόβολος (της βρετανικής Dixon’s), προέρχεται από μια δυναμική διετία στη διάρκεια της οποίας παρουσίασε αύξηση πωλήσεων της τάξης του 12%. Διατηρεί ιδιαίτερα υψηλά μερίδια, κατέχοντας το 35% της αγοράς, ποσοστό που φτάνει το 50% στο τμήμα των «λευκών συσκευών».

Ο Κωτσόβολος ετοιμάζεται να απαντήσει στις πρόσφατες εξελίξεις με επενδύσεις της τάξης των 8-10 εκατ. ευρώ τόσο σε ανακαινίσεις του δικτύου καταστημάτων όσο και σε τεχνολογική αναβάθµιση της λειτουργίας του. Η εταιρεία έχει ήδη δημιουργήσει ένα νέο concept καταστήματος και σκοπεύει τα προσεχή 2-2,5 χρόνια να ολοκληρώσει την ανακαίνιση και τον εκσυγχρονισμό ολόκληρου του δικτύου της, που αριθµεί σήµερα 95 σηµεία.

Πέρσι οι πωλήσεις ανήλθαν στα 457,1 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 20,1 εκατ. ευρώ.

Λευκές συσκευές σε… πλαίσιο

Έπειτα από πέντε έτη ωρίμανσης, η ιδέα του Πλαισίου για την είσοδό του στις λευκές συσκευές πήρε σάρκα και οστά το α΄ εξάμηνο του 2019.

Πρόκειται για μια επένδυση που ξεπερνά τα 15 εκατ. ευρώ και στοχεύει στην προσφορά μιας ολοκληρωμένης γκάμας προϊόντων τεχνολογίας στους πελάτες της γνωστής αλυσίδας.

Πέντε καταστήματα του Πλαισίου έχουν ντυθεί στα… λευκά με ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι των ηλεκτρονικών πωλήσεων.

Τα καταστήματα στου Ρέντη, στη Δάφνη, στη Μεταμόρφωση, στην Αγία Παρασκευή και στην Καλαμαριά Θεσσαλονίκης, με εμβαδό που ξεκινά από 2.000 τ.μ. και φτάνει έως και τα 3.500 τ.μ., πωλούν και λευκές συσκευές.

Στη φιλοσοφία των νέων καταστημάτων είναι η έμφαση στο lifestyle του καταναλωτή αλλά και η παροχή πρόσθετων υπηρεσιών. Μάλιστα, η εταιρεία έχει επενδύσει αισθητά στο online κανάλι πωλήσεων, έχοντας ήδη ετοιμάσει περισσότερα από 500 βίντεο που επεξηγούν τη λειτουργία των προϊόντων.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της διοίκησης, το ποσοστό των ηλεκτρονικών πωλήσεων μόνο για τις λευκές συσκευές υπολογίζεται να ξεπεράσει το 8%-9%, όσο, δηλαδή, είναι σήμερα το σύνολο των οnline πωλήσεων για την εταιρεία.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 126 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Επενδύσεις: Ζώντας με την ελπίδα