Ελ. Βενιζέλος: Οι μνηστήρες και η… νύφη με το περιθώριο κέρδους του 68%

To comeback των Καναδών, που επιδιώκουν πλήρη έλεγχο, οι Γάλλοι με το ελληνικό παρελθόν και οι Ισπανοί



7 Νοεμβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 2:26 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 2:26 μμ


«Κλειδώνει» τον εισπρακτικό στόχο του 1,1 δισ. ευρώ η εμφάνιση δέκα ισχυρών «μνηστήρων» στη διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος». Εστω κι αν η «παρουσία» αφορά στην εκδήλωση ενδιαφέροντος -και όχι στις δεσμευτικές προσφορές (που θα ακολουθήσουν)-, οι αεροπορικοί και κατασκευαστικοί κολοσσοί αλλά και τα μακροπρόθεσμα κεφάλαια που «προσγειώθηκαν» στα Σπάτα προοιωνίζονται την επιτυχή έκβαση του διαγωνισμού. Παράλληλα, καταδεικνύουν το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον που διαμορφώνεται πλέον για τα ελληνικά assets αλλά και τις μεγάλες προοπτικές του αεροδρομίου της Αθήνας (και στα κέρδη για τους μετόχους). Από τους γνώστες των θεμάτων των αεροπορικών υποδομών δεν πέρασε απαρατήρητο ότι αρκετοί από τους «μνηστήρες» έχουν ειδικό ενδιαφέρον για την απόκτηση του «χρυσού ποσοστού», ενώ άλλοι έχουν… μακροχρόνια παρουσία στο ελληνικό προσκήνιο.

του Γιάννη Παπαδημητρίου
[email protected]

Για τους περισσότερους από τους «μνηστήρες» η κίνηση για το 30% αφορά στην επένδυση και τη συμμετοχή στην περαιτέρω ανάπτυξη. Η κίνηση και τα έσοδα του ΔΑΑ τα τελευταία χρόνια έχουν καταστήσει το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» χρυσοτόκο όρνιθα τόσο για το Δημόσιο (το ποσοστό του οποίου θα υποχωρήσει μετά την πώληση) όσο και για τους λοιπούς μετόχους του, που βλέπουν την απόδοση της επένδυσής τους να αποδίδει πέρα από κάθε προσδοκία. Και με σχετικά χαμηλό ρίσκο. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, καθώς οι προοπτικές δείχνουν περαιτέρω ανάπτυξη είναι έτοιμοι να ρίξουν πολύ χρήμα, αναμένοντας αντίστοιχα μεγάλο κέρδος. Το 2017 το αεροδρόμιο της Αθήνας παρουσίασε καθαρά κέρδη 140 εκατ. ευρώ από 132 εκατ. το 2016. Μόνο ο άμεσος φόρος εισοδήματος που εισέπραξε το Δημόσιο από την εταιρεία του αεροδρομίου για το 2017 ανήλθε στα 59,7 εκατ. ευρώ. Το 2018, με τα έσοδα στο +10% (478,7 εκατ.), τα καθαρά κέρδη σημείωσαν νέο άλμα 22% στα 171 εκατ. ευρώ, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα κέρδη ΕΒΙTDA του ΔΑΑ για την περασμένη χρήση ανήλθαν σε 325,5 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας έτσι σε περιθώριο κέρδους EBITDA 68%.

Αναθεωρημένη σύμβαση

Πριν από μερικούς μήνες οι προοπτικές του αεροδρομίου της Αθήνας οδήγησαν τον μεγαλομέτοχο του ΔΑΑ, το καναδικό fund PSP Investments, να βάλει το χέρι στην τσέπη και να υπογράψει την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης για είκοσι χρόνια. Μια συμφωνία που απέφερε στο Δημόσιο 1,4 δισ. ευρώ μαζί με τον ΦΠΑ. Τα ίδια δεδομένα, επιβεβαιώνοντας τα προγνωστικά, έφεραν τους Καναδούς μέσω της AviAlliance να κινηθούν και για την απόκτηση του επιπλέον ποσοστού ώστε να «κλειδώσουν» τον πλήρη έλεγχο του αθηναϊκού αερολιμένα. Σημειώνεται ότι το PSP ελέγχει ήδη το 40% του αερολιμένα μέσω της AviAlliance (πρόκειται για εταιρεία-διάδοχο της Hochtief Aiports, εκ των ιδρυτικών μετόχων του ΔΑΑ, που στη συνέχεια πούλησε τα μερίδιά της), ενώ ελέγχει και τη διοίκηση. Με το 40% υπό τον έλεγχό του και τη νέα σύμβαση παραχώρησης «ανά χείρας» το PSP θα μπορούσε να διατηρήσει τον έλεγχο ακόμη και απέναντι σε έναν ισχυρό μέτοχο μειοψηφίας του 30%. Ομως οι προοπτικές του αεροδρομίου, της ελληνικής οικονομίας αλλά και των οικονομικών παραμέτρων του πλήρους μετοχικού ελέγχου του ΔΑΑ διαμορφώνουν ισχυρό κίνητρο για τους Καναδούς ώστε να διεκδικήσουν και το υπόλοιπο ποσοστό. Κατά τις ενδείξεις δε, από τη θέση του ισχυρού…

Από τους ισχυρούς αντιπάλους της καναδικής συμμετοχής σημαντικότερη θεωρείται η Vinci Airports. Ο αεροπορικός βραχίονας της κατασκευαστικής που έχει πρωταγωνιστήσει στα ελληνικά «μεγάλα έργα» (όπως η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και η Ολυμπία Οδός) επί του παρόντος εμφανίζεται χωρίς στρατηγικό εταίρο, όπως αναμενόταν. Ο γαλλικός όμιλος, που διατηρεί ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο αεροδρομίων παγκοσμίως, δεν ενδιαφέρεται πρώτη φορά για τους ελληνικούς αερολιμένες. Η Vinci είχε συμμετάσχει και στον διαγωνισμό παραχώρησης των 14 περιφερειακών αερολιμένων, όπου και «έχασε» η γερμανική Fraport. Την ίδια περίπου περίοδο η Vinci είχε επικρατήσει στο πρόγραμμα των περιφερειακών αεροδρομίων της Πορτογαλίας.

Γνώριμη στην Ελλάδα είναι όμως και η ADP (πρώην Aeroports de Paris). Ο κολοσσός που διαχειρίζεται τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Γαλλίας είχε δώσει το «παρών» στα πρώτα στάδια του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο Κρήτης στο Καστέλλι σε συνεργασία με την ελληνική J&P Αβαξ. Η δε ισπανική κατασκευαστική Ferrovial μπήκε στις αεροπορικές μπίζνες πριν από αρκετά χρόνια, εξαγοράζοντας την εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων ΒΑΑ στη Βρετανία (ελέγχει, μεταξύ άλλων, το Heathrow). Στην Ελλάδα όμως είναι γνωστή από τα μεγάλα έργα, με «κορωνίδα» τη συμμετοχή της στην κοινοπραξία Hellenic Autopistas (μαζί με τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Dragados) για το πρότζεκτ της Ιόνιας Οδού. Τη συμμετοχή του επιβεβαίωσε και το αυστραλιανό fund Macquarie (μέσω της κοινοπραξίας MEIF), ενώ η αγορά αναμένει με ενδιαφέρον τα επόμενα βήματα που θα ακολουθήσει στη διαδικασία το υπερδραστήριο fund KKR, που έγινε γνωστό από την πλατφόρμα διαχείρισης κόκκινων δανείων Pillarstone.

Σημειώνεται ότι η οικογένεια Κοπελούζου, που διατηρεί το 5% του ΔΑΑ και είχε φημολογηθεί ότι θα εμφανιζόταν με κάποιο τρόπο στον διαγωνισμό, δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον. Προσκείμενοι κύκλοι σημείωναν σχετικά ότι επιδίωξή της είναι να διατηρήσει το ποσοστό της και στην τρέχουσα φάση δεν ενδιαφέρεται να κινηθεί ως μεγαλύτερος μέτοχος.

Χτυπούν την πόρτα…

Οι δέκα «μνηστήρες» είναι οι ADP Groupe, APG Asset Management, AviAlliance, Ferrovial International, First State Investments, Global Infrastructure Partners, Vinci Airports, η κοινοπραξία Ardian Infrastructure Fund SCA, Sicar και Ardian Infrastructure Fund V B SCS Sicav – Raif, άλλη μια κοινοπραξία του fund KKR και της κατασκευαστικής Egis και η κοινοπραξία των Meif 6 Attic Investment, Raffles Infra Holding και Chengdong Investment.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 126 της «Νέας Σελίδας» που κυκλοφόρησε την Κυριακή 3 Νοεμβρίου

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Κινεζική ασπίδα στις τουρκικές προκλήσεις