Επενδύσεις fast track με ερωτήματα

Οι εκ των πραγμάτων καθυστερήσεις στο Ελληνικό, το αίνιγμα των διοδίων της Αττικής Οδού και οι καθυστερήσεις για τους οδικούς άξονες



27 Ιουλίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 1:33 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 2:11 μμ


  • Πρώτη δημοσίευση: 27 Ιουλίου 13:33
  • Τελευταία ενημέρωση 28 Ιουλίου 14:09

Στον «τοίχο» της πραγματικότητας φαίνεται να προσκρούει το εμπροσθοβαρές σχέδιο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας και προσέλκυσης επενδύσεων που εξήγγειλε η νέα κυβέρνηση. Εμβληματικοί σχεδιασμοί, όπως η υπόθεση του Ελληνικού και της ΔΕΗ, δείχνει δύσκολο να μπορούν να εφαρμοστούν στους χρόνους που έθεσε η ίδια η Νέα Δημοκρατία, ενώ και οι σχεδιασμοί στις περισσότερες περιπτώσεις δεν απέχουν ιδιαίτερα από τις «προδιαγραφές» της προηγούμενης κυβέρνησης. Την ίδια στιγμή, η υλοποίηση των αλλαγών που σχεδιάζονται σε μεγάλα έργα φαίνεται ότι θα καθυστερήσουν ακόμη περισσότερο. Ενδείξεις όλες του ότι ο πήχης των προσδοκιών πρέπει να… χαμηλώσει.

του Γιάννη Παπαδημητρίου
[email protected]

Σε επίπεδο κεντρικού σχεδιασμού, ήδη από την περασμένη εβδομάδα οι δανειστές διά στόματος Κλάους Ρέγκλινγκ κατέστησαν σαφές ότι δεν θα επιτρέψουν μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,5% που έχει καθοριστεί το 2020. Πλέον ο στόχος της μείωσης αναθεωρείται για το 2021 με προοπτική να εφαρμοστεί το 2022. Η «λεπτομέρεια» είναι γνωστή, πλην όμως είναι καθοριστική για ολόκληρο το οικονομικό πρόγραμμα, δεδομένου ότι η νέα κυβέρνηση βασιζόταν στη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,5% στο 2,5% προκειμένου να επιτύχει υψηλό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας, ΑΕΠ στο 4%. Κι αυτό έχει επιπτώσεις στο σύνολο του σχεδιασμού της.

Ως προς τον εμπροσθοβαρή επενδυτικό σχεδιασμό της νέας κυβέρνησης, το πρότζεκτ του Ελληνικού «σηκώθηκε» από την προεκλογική κιόλας περίοδο με στόχο να φανούν οι προθέσεις της Νέας Δημοκρατίας να «φέρει» τα 8 δισ. ευρώ της επένδυσης. Ανεξάρτητα από τις σχέσεις με τον Όμιλο Λάτση και τα πρόσωπα που ήδη τοποθετήθηκαν για να φέρουν πιο μπροστά το έργο, η πραγματικότητα δείχνει ότι θα χρειαστεί αρκετός χρόνος και οι «μπουλντόζες» δεν θα μπουν τον Σεπτέμβριο. Η ανάκληση της ΚΥΑ για το Μητροπολιτικό Πάρκο που εξήγγειλε ο κ. Μητσοτάκης τις παραμονές των εκλογών, όπως και η έκδοση των δύο άλλων που απομένουν (προϋποθέσεις για το έργο) δύσκολα μπορεί να γίνουν έως τα τέλη Αυγούστου. Η μετάθεση αυτή όμως «παρασύρει» και την προθεσμία υποβολής προσφορών για το καζίνο στο Ελληνικό, που παραμένει κεντρική προϋπόθεση για να προχωρήσει το πρότζεκτ, καθώς είναι και ο κεντρικός του τροφοδότης.

Για το Ελληνικό (σημειωτέον ότι οι ΚΥΑ προσδιορίζουν τα ακριβή χαρακτηριστικά της επένδυσης και των επιμέρους ιδιοκτησιών και είναι εκ των ων ουκ άνευ για τον επενδυτή που θα τοποθετήσει 1 δισ. ευρώ), η οριστικοποίηση της αναβολής της προθεσμίας του διαγωνισμού για τις 30 Σεπτεμβρίου ρίχνει δύο μήνες πίσω το όλο πρότζεκτ, με επιπτώσεις στον υπόλοιπο σχεδιασμό. Στη συνέχεια θα χρειαστεί να εγκριθούν οι όποιες προσφορές, να προχωρήσουν οι συμβάσεις και ο επενδυτής να φέρει άμεσα και τα κεφάλαιά του. Μόνο έτσι θα «μπουν οι μπουλντόζες», κάτι που, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, δεν μπορεί να γίνει πριν από τα τέλη του έτους.

Σε ό,τι αφορά στα «μεγάλα έργα», η κυβέρνηση, όπως σημείωσε στις προγραμματικές δηλώσεις ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Καραμανλής, η αρχή θα γίνει με το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης αλλά και το νότιο τμήμα του οδικού άξονα Ε65. Εργα, δηλαδή, που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ως προς τον οδικό άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), τον οποίο επίσης έχει υποσχεθεί ως fast track η Νέα Δημοκρατία, η νέα κυβέρνηση θα κινηθεί στην ακύρωση του διαγωνισμού και στην επαναπροκήρυξή του με νέα φιλοσοφία εργολαβιών. Κάτι που σημαίνει ότι για ένα έργο που είχαν υποβληθεί οι μη δεσμευτικές προσφορές όλα θα ξεκινήσουν από την αρχή και θα ολοκληρωθούν με καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους.

Στην κατεύθυνση της ακύρωσης κινείται όμως η κυβέρνηση και για τον οδικό άξονα ΠάτραΠύργος, κάτι που, εφόσον επιβεβαιωθεί (τις επόμενες μέρες), θα φέρει καθυστέρηση επίσης ενός έτους στο πρόγραμμα και τις σχετικές επενδύσεις. Έτσι, η νέα κυβέρνηση δείχνει να ρίχνει το βάρος στη γραμμή 4 του μετρό, έργο που είχε προχωρήσει αρκετά και βρισκόταν από την άνοιξη σε διαδικασία υποβολής προσφορών. Εκεί, ωστόσο, υπάρχουν σοβαρές τριβές μεταξύ των υποψήφιων αναδόχων και η εξέλιξη θα είναι περίπλοκη για το έργο των 2 δισ. ευρώ.

Το στοίχημα με τα διόδια της Αττικής Οδού

Ακόμη πιο περίπλοκη θα είναι η εξίσωση της επόμενης μέρας σε ό,τι αφορά στην Αττική Οδό και τα διόδια. Ο Κώστας Καραμανλής, κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων, έκλεισε την πόρτα των αυξήσεων στα διόδια της Αττικής Οδού, υποστηρίζοντας ότι η κοινοπραξία έχει μεν συμβατικό δικαίωμα να τα αυξήσει, αλλά και η κυβέρνηση έχει πολλούς τρόπους αντίδρασης και «δεν θα δεχτεί κανένα τετελεσμένο». Το ερώτημα είναι τι θα κάνει σε περίπτωση που η κοινοπραξία της Αττικής Οδού προχωρήσει, όπως έχει δικαίωμα, σε αύξηση. Θα έρθει σε ρήξη, κερδίζοντας επικοινωνιακούς πόντους στην κοινή γνώμη, αλλά στέλνοντας «αρνητικά μηνύματα» στην επενδυτική κοινότητα;

Πιο «απλή» είναι η υπόθεση της διάθεσης του 30% των μετοχών του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος», που θα κινηθεί από το φθινόπωρο. Βέβαια, η διαδικασία έχει κινηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ από τα τέλη του περασμένου Ιουνίου, οπότε και πάλι δεν πρόκειται για έργο που μπορεί να «πιστωθεί» στη νέα κυβέρνηση. Το περίπου 1 δισ. που αναμένεται να φέρει στα κρατικά ταμεία θα «κλειδώσει» στα τέλη του έτους και θα μπει σε αυτά το 2020.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 112 της «Νέας Σελίδας» το Σάββατο 27 Ιουλίου.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Brexit: Η Ελληνική κυβέρνηση και οι επιχειρήσεις προετοιμάζονται