Μπαίνουν σε ρότα πώλησης τα λιμάνια – φιλέτα

Ιδιωτικοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων της χώρας - Το μοντέλο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ για κάθε λιμένα και οι υποψήφιοι «μνηστήρες»



11 Φεβρουαρίου 2020 · Ώρα δημοσίευσης: 10:49 πμ · Τελευταία τροποποίηση: 10:53 πμ
Το λιμάνι της ΑΛεξανδρούπολης αποτελεί το πολύτιμο πετράδι του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς εκτός από το έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον, το διεκδικούν επίσης Ισραηλινοί, Κινέζοι, Ιάπωνες και Γερμανοί


Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την ιδιωτικοποίηση των δέκα λιμένων της χώρας (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Βόλου, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Ραφήνας, Ελευσίνας και Λαυρίου). 

Της Μαρίας Σμιλίδου

[email protected]

Η σημαία εκκίνησης δόθηκε την περασμένη Τετάρτη από το ΤΑΙΠΕΔ με τη δημοσιοποίηση της πρόσκλησης υποβολής προσφοράς για πρόσληψη τεχνικού συμβούλου. Το έργο αφορά στην αξιοποίηση έως και τεσσάρων λιμένων με τη μορφή πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών. Ο σύμβουλος, σύμφωνα με την προκήρυξη, θα προσληφθεί για 24 μήνες ή για όσο χρόνο απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του έργου του, με πλαφόν αμοιβής τα 120.000 ευρώ. Λίγα 24ωρα νωρίτερα οι δύο συναρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, είχαν δώσει το πράσινο φως προς το ΤΑΙΠΕΔ για την άμεση έναρξη των διαδικασιών για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της χώρας.

Τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ θεωρούνται από τα πλέον ώριμα για τη «νέα γενιά» ιδιωτικοποιήσεων. Βούληση της κυβέρνησης είναι να ακολουθήσει δύο διαφορετικά μοντέλα, προτάσσοντας την παραχώρηση, ολική ή μερική, των λιμένων ή την πώληση μετοχών των Οργανισμών Λιμένων που διαχειρίζονται τα συγκεκριμένα λιμάνια, κατά το πρότυπο του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Με τον τρόπο αυτό κάθε λιμάνι θα καταστεί πόλος τοπικής ανάπτυξης, με πολλαπλά οφέλη σε επίπεδο επενδύσεων, δημιουργίας θέσεων εργασίας και αύξησης της εμπορικής κίνησης σε περιφερειακό επίπεδο. Πολύ σημαντικά εκτιμάται ότι θα είναι και τα γενικότερα οφέλη για την Ελλάδα τόσο σε οικονομικό επίπεδο, με την αύξηση των δημόσιων εσόδων, όσο και σε γεωστρατηγικό, με την αύξηση του διεθνούς εμπορίου μέσω της χώρας μας.

Νέο θεσμικό πλαίσιο

Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, αναμένεται έως το τέλος Φεβρουαρίου να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αλλάζει ολοκληρωτικά το μοντέλο αξιοποίησης των λιμανιών που είχε προκρίνει με νομοσχέδιο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ισχύων νόμος αποκλείει το ενδεχόμενο της ολικής παραχώρησης ή της πώλησης μετοχών και επιτρέπει την αξιοποίηση των λιμανιών μόνο μέσω υποπαραχωρήσεων δραστηριοτήτων σε ιδιώτες.

Η ρύθμιση της προηγούμενης κυβέρνησης ανέφερε ότι ο επενδυτής, εκτός από το οικονομικό αντάλλαγμα που θα κατέβαλλε, θα πλήρωνε για την υποπαραχώρηση κι ένα υψηλό ετήσιο αντισταθμιστικό τέλος στον οικείο Οργανισμό Λιμένος επί των ακαθάριστων εισπράξεων, το οποίο θα μπορούσε να ξεπερνά και το 5%. Στις καταγγελίες της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ξεπούλημα των λιμανιών της χώρας η απάντηση της κυβέρνησης είναι ότι το θεσμικό πλαίσιο του ΣΥΡΙΖΑ ναρκοθέτησε επί σειρά ετών την έναρξη των διαγωνισμών, καθώς δεν ήταν επαρκώς ελκυστικό για τους δυνάμει επενδυτές. Γεγονός είναι, πάντως, ότι τα τελευταία χρόνια έχει εκδηλωθεί επίμονο επενδυτικό ενδιαφέρον, ειδικά για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας, της Ηγουμενίτσας αλλά και του Ηρακλείου και του Βόλου.

Ιδίως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποτελεί το πολύτιμο πετράδι του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς, εκτός από το έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον, το διεκδικούν επίσης «μνηστήρες» Ισραηλινοί, Κινέζοι, Ρώσοι, Ιάπωνες, Γερμανοί κ.ά. Η γεωγραφική θέση του λιμένα, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή κολοσσών του ενεργειακού τομέα, το καθιστά ισχυρό επενδυτικό πόλο έλξης. Η δε γειτνίασή του με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP) και την όδευση του κάθετου συνδετήριου αγωγού Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) τον καθιστά επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

Σε κάθε περίπτωση, οι Αμερικανοί έχουν φροντίσει να καταστήσουν ξεκάθαρες τις προθέσεις τους για την απόκτηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, καθώς εκτιμούν ότι θα προσθέσει περαιτέρω δυναμική στο ενεργειακό πρότζεκτ που αναπτύσσεται στην ευρύτερη περιοχή, ενώ εντάσσουν την επένδυση και στον στρατιωτικό τους σχεδιασμό. Οι ΗΠΑ όμως έχουν επιδείξει έντονο ενδιαφέρον και για το λιμάνι της Καβάλας, το οποίο βρίσκεται σε προνομιακή θέση χάρη στη διασύνδεσή του με την Εγνατία Οδό.

Μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης διακρίνονται και για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο διασυνδέεται με την Εγνατία Οδό και διακινεί 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά σε λιμάνια του εσωτερικού και του εξωτερικού. Μάλιστα, ο ιταλικός Ομιλος Grimaldi έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη δραστηριότητα που αφορά στις γραμμές της Ιταλίας, καθώς είναι ένα από τα βασικά λιμάνια που χρησιμοποιεί. Διπλό ρόλο διεκδικεί όμως και το λιμάνι του Βόλου. Αφενός ο συγκεκριμένος λιμένας κρατά τα σκήπτρα της μεγαλύτερης διακίνησης εμπορευμάτων εδώ και τρεις δεκαετίες, αφετέρου είναι ένα από τα λιμάνια που αυξάνουν σταθερά τη θέση τους στον τομέα της κρουαζιέρας.

Για το λιμάνι του Ηρακλείου έχουν ήδη προχωρήσει σε κρούση για τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό τρεις όμιλοι. Η αμερικανική Carnival και η γερμανικών συμφερόντων TUI Cruises, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της κρουαζιέρας, αλλά και η ιταλική Grimaldi Group, που ενδιαφέρεται για την επιβατηγό δραστηριότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα τέλη του 2018 το σύνολο των εσόδων του λιμανιού, με βάση τον ισολογισμό του, που περιλαμβάνει το σύνολο των δραστηριοτήτων, ήταν ήδη στα επίπεδα των 6,3 εκατ. ευρώ.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 140 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2020

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Στην Αθήνα τα ευρωπαϊκά «Οσκαρ» 2020 φοιτητικής επιχειρηματικότητας