Ο άγνωστος πόλεμος για την τιμή της Forthnet – Οι διεκδικητές, οι στρατηγικές και ο ρόλος των τραπεζών

Οι φήμες για το ρήγμα στη συμμαχία Wind - Vodafone και η «γαλαζοπράσινη» μάχη στις συνδρομητικές πλατφόρμες - Οι επιδιώξεις του ΑΝΤ1 και τα «πλαφόν» που θέτουν οι πιστωτές για το κούρεμα των υποχρεώσεων



10 Οκτωβρίου 2018 · Ώρα δημοσίευσης: 8:05 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 10:30 πμ


Με το δάχτυλο στη σκανδάλη βρίσκονται οι παίκτες των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα, καθώς το αμέσως επόμενο διάστημα ολοκληρώνεται ο νομικός και οικονομικός έλεγχος της Forthnet που πραγματοποιούν μέσω της διαδικασίας της Nomura οι δύο κύριοι ενδιαφερόμενοι, η σύμπραξη των Vodafone – Wind και ο Όμιλος Antenna Group. Οι πιστώτριες τράπεζες έχουν βγάλει «στο σφυρί» ένα ποσοστό των δανείων του τηλεπικοινωνιακού ομίλου, που με την εξάσκηση των δικαιωμάτων του οδηγεί στον έλεγχό του, και ύστερα από μια μακρά διαδικασία η Nomura International έχει καλέσει τις δύο ενδιαφερόμενες πλευρές να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές έως τις 19 Οκτωβρίου.

Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
[email protected]

Τι θα σημάνει όμως αυτό για την ίδια τη Forthnet και τι «παίζεται» μεταξύ των ενδιαφερομένων; Τα κεντρικά δεδομένα είναι δύο. Το πρώτο είναι ότι οι Vodafone – Wind έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους για το τηλεπικοινωνιακό κομμάτι της Forthnet, ενώ ο Όμιλος Antenna δείχνει να ενδιαφέρεται για το τηλεοπτικό σκέλος. Κάτι που σημαίνει ότι οι δύο ενδιαφερόμενοι έχουν διαφορετικές στρατηγικές και στόχους, επομένως και η προσέγγισή τους στη διεκδίκηση της Forthnet γίνεται με διαφορετικούς όρους και προσεγγίσεις.

O διευθύνων σύμβουλος της Forthnet Πάνος Παπαδόπουλος

Το δεύτερο είναι ότι, παρά τις εξαιρετικά υψηλές υποχρεώσεις και τις απώλειες των τελευταίων ετών σε πελατολόγιο, η Forthnet παραμένει εξαιρετικά υπολογίσιμος παίκτης στην ίδια αγορά. Με σημαντικό μερίδιο και συνδρομητική βάση, εξυπηρετεί 689.000 μοναδικά νοικοκυριά με τους συνδρομητές broadband υπηρεσιών να ανέρχονται στους 562.000 και τους συνδρομητές pay TV υπηρεσιών να φτάνουν τους 417.000. Για τον λόγο αυτό και οι πιστώτριες τράπεζες, παρά τα αρνητικά δεδομένα, στήριξαν πριν από δύο χρόνια την αύξηση κεφαλαίου της εισηγμένης, ενώ επ’ ουδενί θέλουν την εξασθένιση του προϊόντος της.

Στον αντίποδα, οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί από τις δύο πλευρές των ενδιαφερομένων (τόσο του ΑΝΤ1 όσο και της σύμπραξης Vodafone – Wind) προβλέπουν γενναίο κούρεμα των υποχρεώσεων, που φτάνει έως και το 70%. Κάτι που οι τράπεζες «δυσκολεύονται» ν’ ακούσουν. Και όσο η «δυσχέρεια» αυτή παραμένει στο τραπέζι, άλλο τόσο δυσκολεύουν τα σενάρια για την επόμενη μέρα.

Ο πρόεδρος του Ομίλου Antenna Θοδωρής Κυριακού

Η Wind και η Vodafone, για παράδειγμα, κινήθηκαν από το 2014 -αρχικά χωριστά και στη συνέχεια από κοινού- να… αλώσουν το κάστρο της Forthet. Έφτασαν να αποκτήσουν μέχρι και το 40% της εισηγμένης, έως ότου η διαδικασία της αύξησης κεφαλαίου, στην οποία έλαβαν μέρος (μόνο) οι πιστώτριες τράπεζες, τελικά απομείωσε τα ποσοστά τους και τροποποίησε τις στρατηγικές τους. Σήμερα οι δύο εταιρείες κινητής τηλεφωνίας δεν ενδιαφέρονται πλέον να αποκτήσουν το τηλεοπτικό περιεχόμενο της Nova, αλλά μόνο τη συνδρομητική βάση της σταθερής και broadband υπηρεσιών. Αλλωστε, και οι δύο έχουν ήδη αναπτύξει τηλεοπτικό περιεχόμενο συνδρομητικών υπηρεσιών. Η μεν Wind με το Wind Vission, η δε Vodafone με το Vodafone TV, το οποίο επαναλανσαρίστηκε πρόσφατα με νέες υπηρεσίες. Μάλιστα, η κόντρα των «γαλάζιων» με τους «κόκκινους» στο πεδίο της pay TV έγινε αφορμή για σχόλια ότι το δίδυμο δεν είναι πλέον τόσο κοντά» σε αντιλήψεις και στρατηγική σε ό,τι αφορά στη διεκδίκηση της Forthnet.

Με την «καινούρια» Vodafone TV, ο «κόκκινος» παίκτης των telecoms προσέθεσε πριν από τρεις εβδομάδες μια σειρά καινοτομιών στο εγχείρημά του να διεκδικήσει μερίδια από τους ανταγωνιστές. Δηλαδή, τη Nova, την Cosmote TV και τη Wind Vision. Η νέα πλατφόρμα της Vodafone, εκτός από το εντυπωσιακό «μπουκέτο» προγραμμάτων, εμφανίζει ως «ατού» το ότι διατίθεται προς όλους τους καταναλωτές, ανεξαρτήτως δικτύων και τεχνολογιών. Είτε μέσω σταθερής γραμμής είτε μέσω mobile δικτύων.

Ο CEO της Vodafone Χάρης Μπρουμίδης

Μία εβδομάδα αργότερα, η Wind, που λανσάρισε το καλοκαίρι τη Wind Vision, «απάντησε» στην κίνηση, αναβαθμίζοντας τις υπηρεσίες του Netflix στο δικό της «μπουκέτο» και δίνοντας στους πελάτες της τη δυνατότητα να πληρώνουν τη συνδρομή Netflix μέσω του λογαριασμού Wind, χωρίς τη χρήση πιστωτικής κάρτας. Παράλληλα, οι νέοι πελάτες σταθερής και Internet Wind Fiber (50, 100 & 200 Mbps) που θα επιλέξουν τη Wind Vision λαμβάνουν δώρο 12 μήνες συνδρομή Netflix, στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας της εταιρείας με το Netflix.

Όσο κι αν οι Wind και Vodafone ενδιαφέρονται για τις broadband υπηρεσίες και τη συνδρομητική βάση της Forthnet (άλλωστε, μέσω της συμφωνίας του περασμένου έτους έχουν αποκτήσει πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο των αθλητικών της μεταδόσεων), η διαφορά στη μεταξύ τους στόχευση για το μέλλον συνεχίζει να δίνει τροφή στις φήμες που επιμένουν ότι «κάτι δεν πάει καλά» στη συμμαχία.

Δεν είναι τυχαίο ότι προ ολίγων ημερών ο CEO των «κόκκινων», Χάρης Μπρουμίδης, αναφερόμενος σχετικά στο περιθώριο της παρουσίασης της νέας Vodafone TV τόνισε ότι μόνο όταν ολοκληρωθεί ο νομικός και οικονομικός έλεγχος της Forthnet θα ληφθούν και οι οριστικές αποφάσεις από την πλευρά της Vodafone. Αντίστοιχα, και ο «γαλάζιος» CEO, Νάσος Ζαρκαλής, δήλωνε προ μηνών ότι η απόκτηση της Forthnet είναι πλέον ένα Plan B, που θα υλοποιηθεί μόνο εάν το τίμημα είναι το αρμόζον. Δηλώσεις που δεν δείχνουν «συμμαχικό» ή υψηλό ενδιαφέρον, εκτός, βέβαια, κι αν είναι παραπλανητικές.

Ο CEO της Wind Νάσος Ζαρκαλής

Στις προσφορές

Το αν υπάρχει ή όχι «ρήγμα» στη συμμαχία Vodafone και Wind για τη διεκδίκηση της Forthnet θα φανεί, σε κάθε περίπτωση, στη διαδικασία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Εκεί όπου επίσης θα φανεί και το κατά πόσο το φημολογούμενο «θερμό ενδιαφέρον» του ΑΝΤ1 (ο οποίος, σημειωτέον, φιλοδοξεί να περάσει το τηλεοπτικό «μπουκέτο» της Nova στη διεθνή του δραστηριότητα) για την εισηγμένη είναι αντίστοιχο του τιμήματος που αναμένουν οι τράπεζες.

Εν αναμονή των εξελίξεων, πάντως, η Nova περνά τη δική της διαδικασία νοικοκυρέματος. Μπορεί να έχασε τις αθλητικές μεταδόσεις των μικρότερων ΠΑΕ στο ποδόσφαιρο μετά τη συμφωνία που αυτές υπέγραψαν με την ΕΡΤ, κατάφερε όμως να διατηρήσει την αποκλειστικότητα του 75%-80% της εμπορικής αξίας του ελληνικού πρωταθλήματος και τις τρεις κορυφαίες εμπορικά ομάδες που κάνουν πρωταθλητισμό (ΑΕΚ, ΠΑΟΚ, Ολυμπιακός) και, από την άλλη, πέτυχε σημαντική μείωση του κόστους της (κατά περίπου 25%) για τα τηλεοπτικά δικαιώματα του ελληνικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου.

Δημοσιεύθηκε στο φύλλο 70 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»:

Follie Follie: Η απάτη που σχεδιαζόταν για χρόνια

Χρηματιστήριο: Ανακάμπτουν οι τιμές των μετοχών