Στο τιμόνι και της Opel ο Πολυχρόνης Συγγελίδης



18 Φεβρουαρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 2:59 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 2:59 μμ


Ενα ιδιαίτερα σημαντικό κεφάλαιο στον κλάδο της αγοράς αυτοκινήτου αρχίζει το αμέσως επόμενο διάστημα, σηματοδοτώντας μια ακόμη σημαντική εξέλιξη στη χιονοστιβάδα των αλλαγών που ξεκίνησαν με την κρίση του 2009. Σε λίγες μέρες, ακολουθώντας την εξαγορά της Opel από το PSA Group, το δίκτυο της γερμανικής φίρμας στην Ελλάδα περνά στον έλεγχο των επιχειρήσεων Συγγελίδη, που με τον τρόπο αυτό θα ελέγχουν έως και το 25% της ελληνικής αγοράς.

Στο «τιμόνι» της πορείας της παραδοσιακής οικογένειας βρίσκεται ο Πολυχρόνης Συγγελίδης, που από την περίοδο των «πέτρινων χρόνων» του αυτοκινήτου για την Ελλάδα είχε προβλέψει τις εξελίξεις, φροντίζοντας να κλείσει σημαντικές συμφωνίες και συμμαχίες. Σήμερα επιβραβεύεται έχοντας «στήσει» τον πιο δυναμικό όμιλο της ελληνικής αγοράς και με αντίπαλο μόνο την Autohellas του Ομίλου Βασιλάκη, με τον οποίο όμως τα μεγέθη δεν είναι συγκρίσιμα, μια και αυτός δραστηριοποιείται περισσότερο στον χώρο των μισθώσεων.

Η ανακοίνωση εξαγοράς της Opel από το PSA Group των Peugeot – Citroen έγινε μέσα στο 2018, σηματοδοτώντας την προσθήκη της ισχυρής γερμανικής φίρμας στον γαλλικών συμφερόντων όμιλο, που γιγαντώνεται διεθνώς. Για την ελληνική μετάφραση δεν χρειάστηκε πολύς καιρός. Επειτα από μερικούς μήνες συμφωνήθηκε αυτό που πολλοί αποκάλεσαν… τυπική διαδικασία: την αντίστοιχη συμφωνία για το «πέρασμα» της εγχώριας δραστηριότητας της Opel στον Ομιλο Συγγελίδη, παραδοσιακό συνεργάτη των Γάλλων στην Ελλάδα. Η συμφωνία θα τεθεί σε ισχύ επίσημα στα τέλη Μαρτίου, αν και από τις αρχές του χρόνου έχει ξεκινήσει η προεργασία.

Το σχέδιο PACE

O Ομιλος Συγγελίδη σχεδιάζει να καταστήσει την υφιστάμενη οργάνωση της Opel Eλλάς μια ανεξάρτητη εισαγωγική εταιρεία, ακολουθώντας το στρατηγικό σχέδιο PACE του γαλλικού ομίλου. Στόχος είναι να γίνει η δομή των πωλήσεων πιο ευέλικτη, αποδοτική και ανταγωνιστική μέσα στο πλαίσιο λειτουργίας του ελληνικού ομίλου, όπως, άλλωστε, συμβαίνει και με τις υπόλοιπες φίρμες που αντιπροσωπεύει.

Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, ο Ομιλος Συγγελίδη θα αντιπροσωπεύει το 25% της ελληνικής αγοράς. Ηδη το 2018 «έκλεισε» με μερίδιο 8,1% για την Peugeot και 5,2% για τη Citroen, ενώ για την Opel το μερίδιο ήταν 6,7%. Σε αυτό πρέπει να προστεθεί και το σχεδόν 2% της Jeep που είχε μια εξαιρετική διετία χάρη στις πωλήσεις του «μικρού» Renegade. Τα πρώτα στοιχεία του 2019 δείχνουν περαιτέρω ανοδική τάση: τον Ιανουάριο η Peugeot εκτοξεύθηκε στο 11,1% της αγοράς, περνώντας στη δεύτερη θέση της συνολικής κατάταξης, ενώ η Opel πέρασε τρίτη με μερίδιο 9,1% και η Citroen όγδοη με 4,9%.

Για το μέλλον τα δεδομένα διαμορφώνουν συνθήκες αισιοδοξίας. Ηδη η Peugeot προσανατολίζεται σε αυτοκίνητα «γερμανικών προδιαγραφών» (αποσπώντας πωλήσεις από τους Γερμανούς ανταγωνιστές), η Citroen αναβαθμίζεται με νέα γκάμα μοντέλων αλλά και με το λανσάρισμα της φίρμας DS, ενώ η Opel θα προσφέρει τεχνολογικές καινοτομίες και αξιοπιστία στο σύνολο του γκρουπ. Πρόκειται για παράγοντες που θα έχουν σημασία και επί ελληνικού εδάφους.

Ολα αυτά, βέβαια, δεν… έπεσαν απλώς στα χέρια του Πολυχρόνη Συγγελίδη. Αντίθετα, πριν από δέκα χρόνια, ο απόγονος της παραδοσιακής οικογένειας του κλάδου βρέθηκε αντιμέτωπος με δύσκολες περιστάσεις, όταν η διεθνής κρίση οδήγησε την Jeep σε χρεοκοπία (περνώντας την στα χέρια της Fiat), ενώ στην Ελλάδα οι πωλήσεις των δημοφιλέστατων Cherokee καταβαραθρώθηκαν και η Citroen είχε μερίδιο αγοράς που δεν ξεπερνούσε το 3%…

Πρώτη του κίνηση ήταν να διατηρήσει τη σχέση του ομίλου του με την Jeep μέσα από ένα deal με τους νέους ιδιοκτήτες: το Gruppo του Marcchione. Ετσι πέτυχε να παραμείνει αποκλειστικός διανομέας των εταιρειών Jeep, Chrysler και Lancia για την Ελλάδα, έστω κι αν η Fiat πουλάει τα δικά της αυτοκίνητα μέσω του δικτύου της πολυεθνικής Fiat Auto Hellas. Στο πλαίσιο του ίδιου deal και λόγω της προνομιακής του θέσης στην αγορά, ο Ομιλος Συγγελίδη συμφώνησε να διαμορφώσει την εταιρεία Auto ONE, που είναι dealer των αυτοκίνητων του Gruppo Fiat (Fiat, Abarth, Alfa Romeo) στην ελληνική αγορά αλλά και ο μοναδικός διανομέας στην Ελλάδα που διαθέτει το σύνολο των προϊόντων του Gruppo.

Το επόμενο βήμα το 2014 ήταν να αναλάβει τις τύχες στην Ελλάδα και της γαλλικής φίρμας Peugeot, που παλαιότερα ανήκε στη Lion Hellas. Οι Γάλλοι γνώριζαν την οικογένεια Συγγελίδη από τη Citroen και είχαν ήδη μαζί της μια αποδοτική συνεργασία. Διόλου τυχαίο, άλλωστε, ότι το 2007 ο τότε Γάλλος Πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί, είχε απονείμει στον Πολυχρόνη Συγγελίδη το Παράσημο του Ιππότη της Λεγεώνας της Τιμής. Ετσι, όταν Peugeot και Citroen ενώθηκαν στο PSA Group, δεν δίστασαν να του «περάσουν» και την αντιπροσωπεία της Peugeot.

Η κίνηση δικαίωσε και τους δύο. Το 2013 η Peugeot είχε μερίδιο αγοράς στην Ελλάδα 2,5% και έναν χρόνο αργότερα έφτασε το 3,1%, για να κάνει άλμα στο 6,7% το 2015, να σκαρφαλώσει στην 5η θέση των πωλήσεων στην Ελλάδα το 2016 και στην 4η το 2018. Το 2017, μάλιστα, οι… διαστημικές επιδόσεις του Συγγελίδη οδήγησαν το γκρουπ PSA να τον βραβεύσει ως τον καλύτερο εισαγωγέα του σε παγκόσμιο επίπεδο.

Για τον κλάδο αυτοκινήτου ο Πολυχρόνης Συγγελίδης είναι μια κομβική προσωπικότητα που δεν ασχολείται μόνο με τα του οίκου του. Ηταν ο επιχειρηματίας που από τη θέση του προέδρου του Συνδέσμου Εισαγωγέων διαχειρίστηκε το «γύρισμα» στην κατάρρευση της αγοράς μετά την κρίση, προωθώντας και στηρίζοντας διαρθρωτικά μέτρα στην αγορά όπως η απόσυρση και η πετρελαιοκίνηση.

Ο ίδιος ο Πολυχρόνης Συγγελίδης θεωρεί πως σοβαρές επιχειρήσεις θεωρούνται αυτές που καταφέρνουν να λειτουργούν απρόσκοπτα, ακόμη και όταν η αγορά πέφτει και όχι μόνο όταν τα νούμερα ευημερούν. Στο ίδιο μοτίβο λέει ότι οι στόχοι κατακτούνται με σκληρή δουλειά και πως το «όχι» δεν αποτελεί αποδεκτή απάντηση.

Οσοι τον γνωρίζουν από κοντά λένε ότι οι δύο αυτές πεποιθήσεις τον χαρακτηρίζουν από τα σχολικά του χρόνια στη Λεόντειο Σχολή, από την οποία αποφοίτησε το 1975. Και συμπληρώνουν ότι τον… ακολούθησαν με ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην επαγγελματική του πορεία. Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια κινήθηκε με γνώμονα ότι η υποχώρηση και η απογοήτευση δεν βοηθούν κανέναν να πετύχει τον στόχο του. Κάτι που απέδειξε μέσα και από τις εξελίξεις στην οικογενειακή επιχείρηση.

Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο φύλλο 89 στη «Νέα Σελίδα» την Κυριακή 17 Φεβρουαρίου.

Διαβάστε επίσης στη Νέα Σελίδα: «Το μαύρο είναι όμορφο» για την Opel