Συνάντηση τραγωδίας – κόμικ

Συνολικά 23 καλλιτέχνες δημιουργούν πρωτότυπες ιστορίες με έμπνευση από την τριλογία του Αισχύλου στην έκθεση «Oresteia Reversed»



13 Σεπτεμβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 8:21 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 8:25 μμ


Ο Αισχύλος, ως ζωογόνο καύσιμο στους αιώνες, στάθηκε η αφορμή για να κάνουν «παπάδες» στον καμβά 23 σύγχρονοι καλλιτέχνες. Η έκθεση κόμικς «Oresteia Reversed» εγκαινιάστηκε στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 10 Σεπτεμβρίου. Και σε αυτή την έκθεση κομίστες και ζωγράφοι καταθέτουν πρωτότυπες ιστορίες από την τριλογία του Αισχύλου «Ορέστεια», με έμφαση στις «Ευμενίδες». Η έκθεση αποτελεί μέρος των δράσεων του ερευνητικού και καλλιτεχνικού προγράμματος «Μεγάλες Αφηγήσεις – Η Επιστροφή», το οποίο διερευνά τη συνάντηση της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας με τις πολιτικές επιστήμες.

της Ρένας Κατσαρού

Η ιδέα στο σήμερα
«Το σημαντικό αυτό έργο του Αισχύλου δίνει το κυρίαρχο έναυσμα. Υπάρχουν πολλές και σημαντικές έννοιες που πραγματεύεται η τριλογία, όπως το δίκαιο, η δικαιοσύνη, η πόλις, ο πολίτης, η αυτοδικία, η Νέμεσις, η ύβρις, η δημοκρατία, η ισονομία και ισοτιμία, η προσωπική και συλλογική ευθύνη. Ορμώμενοι οι δημιουργοί από αυτές τις πανανθρώπινες έννοιες έφτιαξαν ιστορίες με κοινωνικούς προβληματισμούς, μεταφέροντας στο σήμερα την ιδέα της τραγωδίας. Ο επισκέπτης της έκθεσης θα βρεθεί σίγουρα μπροστά σε αρκετές εκπλήξεις. Το έργο όλων των εικαστικών φανερώνει την εύλογη σύνδεση του σύγχρονου πολίτη με το υλικό της αισχύλειας σκέψης», αναφέρει στη «Νέα Σελίδα» η εικαστικός και καλλιτεχνική σύμβουλος του προγράμματος, Καλλιόπη Λιαδή.

Η ίδια μας εξηγεί ποια είναι η σύνδεση, τονίζοντας ότι «στην “Ορέστεια” η Αθηνά εγκαθιδρύει τον θεσμό του Αρείου Πάγου -πρώτη φορά συναντάται ο θεσμός της δίκης με ενόρκους- ώστε οι Αθηναίοι να έχουν μια δίκαιη και ευνομούμενη πόλη. Οι ιστορίες κόμικς που παρουσιάζονται στην έκθεση σχολιάζουν τη ρευστότητα αυτής της ευνομίας και σε πολλές περιπτώσεις αμφισβητούν τον τρόπο που ο θεσμός λειτουργεί -στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία-, προτάσσοντας το συλλογικό καθήκον των κοινωνιών και των πολιτών για τη διαρκή επαναδιαπραγμάτευσή του». Οι καλλιτέχνες που λαμβάνουν μέρος προέρχονται και από τον χώρο των κόμικς και από τον χώρο των κλασικών τεχνών, όπως είναι η ζωγραφική και η γλυπτική. «Πραγματοποιείται έτσι μια ωραία σύμπραξη των δύο αυτών χώρων, με την τέχνη των κόμικς να καταλαμβάνει ισάξια θέση δίπλα στις υπόλοιπες καλές τέχνες. Μέσα από τέτοιες δράσεις, με έναν έμμεσο και ψυχαγωγικό τρόπο η αρχαία δραματουργία γίνεται πιο προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό, που ενδεχομένως να μην είχε δεχτεί τα ερεθίσματα για να την προσεγγίσει. Ειδικά μέσα από την έκθεση αυτή φωτίζονται πτυχές και ιδέες της τραγωδίας και ανάγονται στο σήμερα. Αντιλαμβανόμαστε έτσι τη διαχρονικότητα και τη δύναμη του κλασικού κειμένου και το πόσο ενδιαφέρει τον σημερινό άνθρωπο», σημειώνει κλείνοντας.

Πειραματισμός και αποδόμηση
Από την πλευρά της, η ιστορικός Τέχνης Νικόλ Λεβέντη εξηγεί ότι «οι συμμετέχοντες δημιουργοί πειραματίζονται με χρώματα, έντονες φωτοσκιάσεις, ρεαλιστικό και υπερρεαλιστικό σχέδιο, αποδομούν την τραγωδία και εντοπίζουν σε αυτή διαχρονικά ζητήματα, τα οποία και μεταφέρουν στο σήμερα και στο φανταστικό μέλλον μέσα από τις δικές τους ιστορίες. Οι νέες ιστορίες καθρεφτίζουν σε συχνές περιπτώσεις τον σύγχρονο Ορέστη και υπενθυμίζουν ότι οι ίδιοι προβληματισμοί παραμένουν αέναοι μέσα στην κοινωνία και σε πολλές περιπτώσεις τη δομούν».

INFO
Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ρενέ Αγγελίδου (Fokshee), Δήμητρα Αδαμοπούλου, Δημήτρης Αναστασίου, Θωμάς Βαλιανάτος, BLEΣΣΕD, Γιάννης Γαλαίος, Γεωργία Ζάχαρη, Αυγή Κανάκη, Βάλια Καπάδαη, Θανάσης Καραμπάλιος, Θωμάς Κεφαλάς, Kristanz, Δέσποινα Μανώλαρου, Γιώργος Μικάλεφ, Mekl, Μάριος Μπόρας, No Budget Epics, Αλκυόνη Παπακωνσταντοπούλου (Poisoner), Μιχάλης Σιγάλας, Στέλλα Στεργίου, Νίκος Τσουκνίδας – Μαρία Καραζάνου, Ρομπέρτα Γιαϊτζόγλου Watkinson.

Διάρκεια έκθεσης: έως 22/9. Ωρες λειτουργίας: 18.00-22.00
Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος
Είσοδος ελεύθερη

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 117 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2019