«Τριγμοί» στο βασίλειο της ΦΑΓΕ

Τα οικονομικά αποτελέσματα για το greek yogurt σε ΗΠΑ και Ευρώπη ζορίζουν τον leader του κλάδου - Επεκτείνεται η Όλυμπος στη Γαλλία, τα επόμενα σχέδια για ΜΕΒΓΑΛ και Friesland



3 Σεπτεμβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 11:23 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 11:25 μμ


Σε καθοδική τροχιά για δεύτερος έτος βρίσκονται τα οικονομικά στοιχεία του ομίλου ΦΑΓΕ, ο οποίος κινδυνεύει να χάσει πολλά από τα κεκτημένα του τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Η κακή πορεία του 2018 δεν κατέστη δυνατόν να ανακοπεί και τα στοιχεία του δεύτερου τριμήνου, σύμφωνα με πληροφορίες, προκάλεσαν ανησυχία και ένα είδος συναγερμού στη διοίκηση, η οποία βλέπει να χάνει μερίδια, ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η ανάπτυξη για το greek yogurt στις παγκόσμιες πωλήσεις θα τρέχει με 8% ετησίως μέχρι το 2025.

Της Μαρίας Σμιλίδου
[email protected]

Οι εξελίξεις φαίνεται να θέτουν στον πάγο και τις επενδυτικές πρωτοβουλίες της οικογένειας Φιλίππου, συγκεκριμένα το σχέδιο επέκτασης μονάδας παραγωγής στο Λουξεμβούργο, το οποίο τοποθετείται στα 26,145 εκατ. δολάρια.

Η ΦΑΓΕ είναι ο leader των γαλακτοκομικών προϊόντων βάσει του μεριδίου που κατέχει σε όγκο και αξία στην ελληνική αγορά. Ωστόσο, ο όμιλος πραγματοποιεί περίπου το 85,3% των πωλήσεών του διεθνώς και η κάμψη του τζίρου κατά 12,4%, όπως κατέδειξε η αναλυτική οικονομική κατάσταση για τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς, ήταν ένα ακόμη πλήγμα στην ήδη επιβαρυμένη χρονιά του 2018, κατά την οποία έχασε κάτι παραπάνω από 10% στις πωλήσεις της παγκοσμίως (διαμορφώθηκαν σε 551,8 εκατ. δολάρια). Συγκεκριμένα, για το δεύτερο τρίμηνο οι πωλήσεις κινήθηκαν πτωτικά σε όγκο κατά 5,3% λόγω της μείωσης των πωλήσεων σε όγκο στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά 11,6%. Αντιθέτως, αύξηση σημειώθηκε στον όγκο πωλήσεων σε Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ελλάδα κατά 7,2%, 3,6% και 2% αντίστοιχα.

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι η διοίκηση θα πρέπει με ευελιξία και ταχύτητα να εντοπίσει τι είναι αυτό που «τρώει τη γαλακτοβιομηχανία από μέσα». Ενα συμπέρασμα που εξάγεται από την αντιστρόφως ανάλογη τάση των οικονομικών δεικτών του ομίλου σε σχέση με την παγκόσμια τάση ανόδου του greek yogurt και τη σημαντική διείσδυσή της στις μεγάλες ξένες αγορές.

Επέκταση για την Όλυμπος

Με αυξημένες ταχύτητες τρέχει η Όλυμπος, η οποία επέκτεινε περαιτέρω το δίκτυό της ιδρύοντας νέα θυγατρική στη Γαλλία, την Olympus Foods France. Τα τελευταία δύο έτη η Ολυμπος έχει συστήσει θυγατρικές σε χώρες των Βαλκανίων (Σκόπια, Αλβανία, Σερβία), στη Σουηδία και στη Μεγάλη Βρετανία, την Ιταλία και τη Γερμανία. Αξίζει να σημειωθεί ότι διαθέτει ήδη παραγωγική παρουσία σε Βουλγαρία και Ρουμανία. Τα αδέρφια Σαράντη της Τυράς από τα Τρίκαλα, όταν εξαγόραζαν πριν από 19 χρόνια τον χρεοκοπημένο συνεταιρισμό Ολυμπος, μάλλον δεν φαντάζονταν ότι θα κατάφερναν να ξεπεράσουν σε τζίρο τα 300 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις της ανήλθαν πέρσι στα 339,411 εκατ. ευρώ έναντι 308,792 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή της για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου εταιρείας και θυγατρικών.

Η Όλυμπος έχει επενδύσει την τελευταία τριετία συνολικά 75 εκατ. ευρώ και προγραμματίζει νέες επενδύσεις ύψους 125 εκατ. ευρώ για την επόμενη πενταετία. Για το τρέχον έτος η Όλυμπος έχει θέσει ως στόχο την αύξηση των εξαγωγών με παράλληλη μείωση του λειτουργικού κόστους και των δικτύων διανομής, ενώ δρομολογεί τον σχεδιασμό επέκτασης των… εξωγενών δραστηριοτήτων ως αντίβαρο στις συνεχιζόμενες πιέσεις που δέχεται η αγορά γαλακτοκομικών στην Ελλάδα.

Πιστή στο business plan

Η ανάπτυξη είναι το βασικό ζητούμενο για τη ΜΕΒΓΑΛ, η οποία σε συνεργασία με τις πιστώτριες τράπεζες επιχειρεί να ανακτήσει το χαμένο έδαφος από την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Οπως αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της, παραμένει πιστή στο business plan που είχε κατατεθεί στις τράπεζες προ τετραετίας για τη σύναψη του ομολογιακού δανείου ύψους 54 εκατ. ευρώ. Η γαλακτοβιομηχανία το 2018 έκλεισε με πωλήσεις στα 112 εκατ. ευρώ έναντι 107,4 εκατ. ευρώ το 2017, επιτυγχάνοντας αύξηση της τάξης του 4%, ενώ τα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 11,6%. Δυνατό χαρτί της ΜΕΒΓΑΛ είναι οι εξαγωγές της, οι οποίες σήμερα φτάνουν το 35% του συνολικού κύκλου εργασιών και από αυτές το 65% είναι από πωλήσεις γιαουρτιού. Ο συνολικός τζίρος αναμένεται να κινηθεί περαιτέρω ανοδικά με στόχο οι πωλήσεις να φτάσουν τα 120 εκατ. ευρώ. Η ΜΕΒΓΑΛ διαθέτει 250 κωδικούς γιαουρτιού σε σύνολο 400 κι έχει χτίσει μια δυναμική εικόνα στις αγορές του εξωτερικού με δραστηριότητα σε περίπου 30 χώρες σε όλο τον κόσμο.

«Αγκάθι» στα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους, τα οποία διαμορφώθηκαν πέρσι σε 195.000 ευρώ έναντι κερδών 609.000 ευρώ στη χρήση του 2017, είναι η δέσμευση των σημάτων της γαλακτοβιομηχανίας στην Bartons Global Holdings Inc ως εξασφάλιση για τις απαιτήσεις της τελευταίας έναντι της ΜΕΒΓΑΛ. Η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια νομικού γραφείου της Μεγάλης Βρετανίας με επιδίωξη την άρση της κυριότητας των domain names και την επιστροφή της κυριότητά τους στη γαλακτοβιομηχανία, μια διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους.

Friesland: Με το βλέμμα σε εξαγορές

Σημαντικά λαβωμένη από τα χρέη που της κληροδότησε η πτώση της Μαρινόπουλος, η FrieslandCampina σταθεροποιεί τον βηματισμό της με αιχμή του δόρατος τη διεύρυνση του μεριδίου της κυρίως στα τυριά, ενώ δηλώνει πλέον αισιόδοξη για τις επόμενες χρήσεις. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η εταιρεία κατάφερε το 2017 να διατηρήσει σταθερή την παραγωγική της βάση στην Ελλάδα και να σημειώσει ανάκαμψη στον τζίρο της παρά τις σημαντικές αλλαγές στο τοπίο του λιανεμπορίου. Μάλιστα, ο Κωνσταντίνος Μαγγιώρος, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της θυγατρικής FrieslandCampina Hellas, όχι μόνο δεν έκρυψε το ενδιαφέρον του για μελλοντικές εξαγορές, αλλά διευκρίνισε ότι τα ραντάρ της ολλανδικής γαλακτοβιομηχανίας είναι ανοικτά τόσο για μια ενδεχόμενη συμφωνία με τη Δωδώνη όσο και με τη ΔΕΛΤΑ της Vivartia.

Βασικές στοχεύσεις είναι η είσοδος της FrieslandCampina στη φέτα και η ενίσχυση της θέσης της στην ελληνική αγορά μέσω της απόκτησης τοπικής γαλακτοβιομηχανίας με ισχυρή εξαγωγική παρουσία. Η φέτα κατέχει τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις τυροκομικών προϊόντων, καθώς συγκεντρώνει στην κατηγορία το 50% των πωλήσεων στην ελληνική αγορά. Η είσοδος της ΝΟΥΝΟΥ σε αυτή την κατηγορία θα έφερνε μεγάλη τρικυμία στις υφιστάμενες επιχειρηματικές ισορροπίες, καθώς θα ισοδυναμούσε με ξαναμοίρασμα της τράπουλας και των οικονομικών μεγεθών. Εκτός όμως από την είσοδο στην αγορά του premium ελληνικού ΠΟΠ, στόχος της διοίκησης είναι να διατηρήσει τα ηγετικά της μερίδια και να ενδυναμώσει την παρουσία της στο γιαούρτι.

«Λευκός ιππότης» για τη ΘEΣγάλα;

Για αναβίωση του επιχειρηματικού φλερτ μεταξύ του θεσσαλικού συνεταιρισμού ΘEΣγάλα και του Ξενοφώντα Kαντώνια κάνουν λόγο φήμες της αγοράς. Ως προτεινόμενη λύση στις οικονομικές αναταράξεις της θεσσαλικής γαλακτοβιομηχανίας προ μηνών είχε εμφανιστεί η Cosmos Aluminium του Ξενοφώντα Kαντώνια, εισφέροντας 500.000 ευρώ με ενέχυρο το εμπορικό σήμα της εταιρείας, το οποίο αποτιμήθηκε στα 3,9 εκατ. ευρώ. Αν και η συζήτηση προχώρησε μέχρι την πιθανότητα εξαγοράς, παρουσιάστηκαν δυσκολίες που, απ’ ό,τι έδειξε το αποτέλεσμα, δεν κατέστη δυνατόν να ξεπεραστούν κι έτσι το επικείμενο deal είχε λήξει άδοξα. Αν τελικώς ισχύσει η λαϊκή ρήση «όπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά», δεν αποκλείεται εντός των επόμενων μηνών να υπάρξουν απτά βήματα προς την κατεύθυνση ενός επικείμενου αρραβώνα μεταξύ Cosmos Aluminium και ΘEΣγάλα.

Καταναλώνουμε λιγότερα από άλλους Ευρωπαίους

Μπορεί να μην είναι γνωστό, αλλά τα ποσοστά δείχνουν ότι το επίπεδο της κατά κεφαλήν εγχώριας κατανάλωσης παγωτού ετησίως είναι σε χαμηλά επίπεδα συγκρινόμενο με τα αντίστοιχα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Ενώ η μέση κατά κεφαλήν κατανάλωση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες φτάνει τα 11-12 κιλά, στην Ελλάδα η μέση κατανάλωση παγωτού κυμαίνεται στα 5,5-6 κιλά, γεγονός που αποδεικνύει ότι υπάρχει μεγάλο πεδίο πάνω στο οποίο μπορούν να επενδύσουν οι γαλακτοβιομηχανίες.

Στα 240 εκατ. ευρώ η αγορά του παγωτού

Νέες προοπτικές για τη μεγέθυνση τζίρου και κερδοφορίας των γαλακτοβιομηχανιών δίνει τα τελευταία εξάμηνα η αγορά παγωτού. Πρόκειται για μια «πίτα» που προσεγγίζει τα 240 εκατ. ευρώ, με σημαντικά περιθώρια περεταίρω ανοίγματος όσο ο τουρισμός στη χώρα εκτοξεύεται. Οι θετικές επιδόσεις στον κλάδο για το 2018 δεν πέρασαν απαρατήρητες από τις διοικήσεις των βιομηχανιών.

Συγκεκριμένα, ο όγκος των συνολικών πωλήσεων παγωτού για το περσινό έτος μέσω των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε κατά 8,7%, ενώ σε αξία αυξήθηκε κατά 7,8%.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, το 2018 πουλήθηκαν από τα σούπερ μάρκετ 10,63 εκατ. λίτρα παγωτού (επώνυμου και ιδιωτικής ετικέτας). Σημαντικό μερίδιο στον ανταγωνισμό κατέχει το παγωτό ιδιωτικής ετικέτας, το οποίο αντιπροσωπεύει το 44% των συνολικών πωλήσεων, ποσοστό που κατατάσσει το παγωτό ιδιωτικής ετικέτας ως αδιαμφισβήτητο leader στην αγορά. Ωστόσο, ο κλάδος του παγωτού κινείται κυρίως σε περίπτερα και μικρά καταστήματα ψιλικών, όπου και πραγματοποιείται ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων. Ο όγκος των πωλήσεων σε αυτό το κομμάτι σχετίζεται με τη δυναμική της κάθε εταιρείας, όπως και από τον αριθμό των ψυγείων.

Πρωταθλήτρια στις πωλήσεις επώνυμου παγωτού είναι η Nestlé (Froneri), η οποία καταλαμβάνει μερίδιο σχεδόν 22%. Η Froneri έχει στο χαρτοφυλάκιό της μερικά από τα πιο γνωστά brands παγωτού που κυκλοφορούν στη χώρα, όπως Boss, Nirvana, Magnum κ.ά.

Στη δεύτερη θέση αλλά με αλματώδη αναπτυξιακή πορεία βρίσκεται η Κρι Κρι του Παναγιώτη Τσινάβου με ποσοστό 15% και εξαγωγές που ξεπερνούν το 30%. Πρόσφατα, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε και νέα συνεργασία μεταξύ της Kρι Kρι και της σοκολατοβιομηχανίας ION.

Στην τρίτη και την τέταρτη θέση βρίσκονται δύο εταιρείες που ανήκουν στο portfolio της Unilever. Πρόκειται για την Algida με 13,2% και για την EBΓA με 9,9%. Επίσης, η ΕΒΓΑ την τρέχουσα χρονιά προέβη σε συνεργασία με τη βιομηχανία μπισκότων Παπαδοπούλου.

Άξια αναφοράς ως ανερχόμενη εταιρεία ελληνικής καταγωγής θεωρείται όμως και η Kayak. Η εταιρεία κατάφερε να έχει παρουσία σε σημεία αιχμής, όπως το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, το Costa Navarino, το The Athens Mall -και όχι μόνο-, ενώ παρουσιάζει πολύ καλές επιδόσεις και στον εξαγωγικό τομέα.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 117 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2019.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»:

Ξενοδοχεία: Μπρα ντε φερ γιγάντων με έπαθλο την Αθήνα

Folli Follie – Creta Farms: Ξεμένουν από ρευστό και χρόνο