Το παρασκήνιο με τη Γραμμή 4 του Μετρό και το ΣτΕ



23 Οκτωβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 5:16 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 6:36 μμ


Στα… ψιλά πέρασε η είδηση για την απόρριψη από την πλευρά του ΣτΕ των προσφυγών που είχαν κατατεθεί για τον διαγωνισμό της Γραμμής 4 του Μετρό. Ο λόγος είναι ότι στην αρχική του φάση συμμετείχαν όλοι οι “μεγάλοι” των κατασκευών, και η απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου, πρακτικά βγάζει τους δύο από τους τέσσερις εκτός κούρσας για το έργο των 1,8 δισ. Ευρώ. Οπότε υπήρχε και “θέμα διαχείρισης” από τα μέσα ενημέρωσης.

του Γιάννη Παπαδημητρίου

Η απόφαση, πλην εξαιρετικού απροόπτου, θα ξαναβάλει το διαγωνισμό σε “τροχιά”, με τους δύο ενανπομείναντες υποψήφιους τις κοινοπραξίες Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και Avax-Ghella-Alstom, οι οποίες θα ανοίξουν τις τεχνικές και εν συνεχεία στις οικονομικές προσφορές τους. Ουσιαστικά, λοιπόν, οι δυο όμιλοι (Ελλάκτωρ και Άβαξ) θα παίξουν στην τελική ευθεία του έργου, ενώ η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και η Μυτιληναίος, μένουν εκτός νυμφώνος.

Η απόφαση λοιπόν γίνεται game changer στις επιχειρηματικές ισορροπίες,αφού οι αδελφοί Καλλιτσάντση (του Ελλάκτωρα) και οι οικογένειες Ιωάννου, Μιτζάλη και Κουβαρά (του Άβακα) “βλέπουν” μπροστά ένα έργο που θα μπορεί να στηρίξει τις εταιρείες τους για μια δεκαετία. Στην αγορά, δε, ακούγεται ότι και μια συνεργασία μεταξύ τοιυς στην τελική φάση, δεν πρέπει να αποκλείεται.

Αντίθετα η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ του Γιώργου Περιστέρη (ποπυ πρόσφατα μπήκε να διεκδικήσει τα τεχνικά στο καζίνο του Ελληνικού) θα πρέπει να στραφεί αλλού. Το ίδιο και ο όμιλος Μυτιληναίου που πρόσφατα ξεκίνησε να κατασκευάζει το νέο έργοστάσιο δυφικού αερίου, με το οποίο παίρνει σαφές προβάδισμα στα ενεργειακά.

Για την ιστορία, οι προσφυγές που κατατέθηκαν και τελικώς απορρίφθησαν από το ΣτΕ, ήταν τρεις. Οι δύο είχαν υποβληθεί από την ΜΕΤΚΑ (του ομίλου Μυτιληναίου), η οποία είχε ζητήσει τον αποκλεισμό από το διαγωνισμό των υπόλοιπων σχημάτων λόγω της συμμετοχής τους στο καρτέλ, ενώ παράλληλα είχε προσφύγει και κατά της απόφασης της Αττικό Μετρό με την οποία αποκλείστηκε από τη δεύτερη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η τρίτη προσφυγή ήταν της ΤΕΡΝΑ, η οποία πέρασε στη δεύτερη φάση, αλλά την τελευταία στιγμή, αποφάσισε να μην καταθέσει προσφορά επικαλούμενη την εμπιστευτικότητα των τεχνικών προσφορών που θα περιέρχονταν σε γνώση των αντιπάλων σχημάτων. Η απόφαση του ΣτΕ, αν και όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, αφορά μόνο το συγκεκριμένο έργο (δηλαδή δεν διαμορφώνει πρόκριμα για όλα τα έργα που έχουν εμπλακεί σε ένα κυκεώνα προσφυγών λόγω των προστίμων της Επιτροπής Ανταγωνισμού), θεωρείται σημαντική καθώς ξεμπλοκάρει ένα από τα μεγαλύτερα έργα που βρίσκονται αυτή την στιγμή σε εξέλιξη.

Γνώστες της αγοράς αναφέρουν ότι στο τέλος του θα φτάσει τα 2,4 με 2,5 δισ. Ευρώ και θα διαμορφώσει μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις. Για τον λόγο αυτό άλλωστε και οι αρχές δεν ρίσκαραν τις προσφυγές, που αν γίνονταν δεκτές θα έριχναν πισω το έργο για τουλάχιστον δύο χρόνια.

Η γραμμή 4 του Μετρό, είναι το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ) καθώς το αρχικό της κόστος έχει υπολογιστεί σε 1,45 δισ. ευρώ ενώ αν προστεθεί και το ΦΠΑ τότε το κόστος ανέρχεται στα 1,8 δισ ευρώ, με το 75% της χρηματοδότησης να προέρχεται από κεφάλαια του ΕΣΠΑ.

Διαβάστε επίσης στη Νέα Σελίδα: Γραμμή 4 – Μετρό: Αυτοί είναι οι 15 νέοι σταθμοί (photo)