Χριστούγεννα στις… αποβάθρες

Ταμπουρωμένα στις θέσεις τους τα συνδικάτα για το συνταξιοδοτικό - Ανακωχή λόγω γιορτών ζήτησε ο νέος υπουργός - Χάος στις μετακινήσεις



25 Δεκεμβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 11:30 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 11:31 μμ
FRANCE GENERAL STRIKE


Την Τετάρτη το πρωί ανακοινώθηκε το όνομα του νέου κυρίου… συντάξεις στη Γαλλία. Είναι ο βουλευτής του κυβερνώντος LREM, Λοράν Πιετραζέφσκι, ο οποίος ανέλαβε υφυπουργός δύο μέρες μετά την παραίτηση του Ζαν-Πολ Ντελεβουά, ο οποίος είχε επεξεργαστεί τις προτάσεις.

Της ΒΑΛΙΑΣ ΚΑΪΜΑΚΗ

[email protected]

Ηταν το τελευταίο που χρειαζόταν η κυβέρνηση εν μέσω απεργιών και κινητοποιήσεων, που κρατούν πάνω από δύο εβδομάδες χωρίς να διαφαίνεται αποκλιμάκωση, αφού και οι δύο μεριές έχουν ταμπουρωθεί στις θέσεις τους. Εντωμεταξύ, η ταλαιπωρία των Γάλλων συνεχίζεται.

Ο Λοράν Πιετραζέφσκι, ο οποίος προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα και μεγάλο μέρος της καριέρας του το έχει περάσει στον όμιλο σουπερμάρκετ Auchan, προοριζόταν αρχικά να είναι ο εισηγητής του νομοσχεδίου για τις συντάξεις. Ομως το σκάνδαλο που οδήγησε στην παραίτηση του ύπατου κομισάριου για τις συντάξεις, Ζαν-Πολ Ντελεβουά, άφησε κενή μια θέση, την οποία κάλυψε ο Πιετραζέφσκι ως υφυπουργός πια. Ο Ντελεβουά είχε… ξεχάσει να δηλώσει την παράλληλη απασχόληση (δέκα διαφορετικές επαγγελματικές δραστηριότητες) με τα κυβερνητικά του καθήκοντα και όταν οι υπηρεσίες το ανακάλυψαν αναγκάστηκε να παραιτηθεί. Και είναι τώρα ο Πιετραζέφσκι που κληρονόμησε την καυτή πατάτα.

Γιατί όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός Εντουάρ Φιλίπ, η γαλλική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος παρά την πανεθνική απεργία και τις διαμαρτυρίες των εργατικών συνδικάτων, που θέλουν την κατάργηση του σχεδίου. Και η πρώτη δουλειά που έκανε ο Πιετραζέφσκι ήταν να φωνάξει τους κοινωνικούς εταίρους για νέο κύκλο διαβουλεύσεων, ζητώντας «χριστουγεννιάτικη ανακωχή».

Υπάρχει περιθώριο σύγκλισης ή θα είναι μια μάχη μέχρι τελικής πτώσης; Η κυβέρνηση επιμένει σε κάποια από τα σημεία, όπως το καθολικό συνταξιοδοτικό καθεστώς, που θα αντικαταστήσει τα σημερινά 42 διαφορετικά, αλλά και το σύστημα των «μορίων» (δεν έχει ξεκαθαριστεί ακριβώς πώς θα λειτουργήσει). Επίσης, δεν δέχεται με τίποτα την πρόταση των συνδικάτων για αύξηση των εισφορών ούτε για τους εργοδότες ούτε για τους εργαζόμενους.

Ενα σημείο στο οποίο θα μπορούσε να υποχωρήσει είναι η ηλικία συνταξιοδότησης. Βάσει της μεταρρύθμισης η νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης παραμένει στα 62 έτη, αλλά «ένα σύστημα μπόνους-εκπτώσεων» παροτρύνει τους εργαζόμενους να δουλεύουν για μεγαλύτερο διάστημα, μέχρι τα 64 χρόνια τους, για να πάρουν πλήρη σύνταξη, κάτι που έχει στόχο να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός του συστήματος.

Ομως τα συνδικάτα έχουν τη δύναμη του δρόμου μαζί τους. Την περασμένη Τρίτη στο μεγάλο κάλεσμά τους συγκεντρώθηκαν 1,8 εκατομμύρια διαδηλωτές (650.000 σύμφωνα με την αστυνομία), αριθμός ίσος με τη μεγάλη διαδήλωση της 5ης Δεκεμβρίου. Αρα κρίνουν ότι έχουν τη δύναμη να τραβήξουν κι άλλο. Και άρα δεν θα υποχωρήσουν, πιθανότατα ούτε για «χριστουγεννιάτικη ανακωχή» (να σταματήσουν, δηλαδή, τις κινητοποιήσεις κατά τις γιορτινές μέρες ώστε να ομαλοποιηθεί η κατάσταση).

«Οι Γάλλοι θα μείνουν στην αποβάθρα του σταθμού για τις γιορτές των Χριστουγέννων;» έβαλε στον τίτλο της η «Le Figaro». Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Harris Interactive, το 62% των Γάλλων υποστηρίζει το απεργιακό κίνημα, μολονότι το 69% θα ήθελε τη «χριστουγεννιάτικη ανακωχή». Τι συμβαίνει όμως στην καθημερινότητά τους;

Οι μεταφορές στην πόλη

Οι μισές γραμμές του μετρό παραμένουν εντελώς κλειστές, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση εκατοντάδων χιλιομέτρων στους δρόμους του Παρισιού και των προαστίων του. Στις γραμμές που λειτουργούν η κυκλοφορία δεν είναι κανονική και όσοι έχουν το κουράγιο πιθανότατα περιμένουν πάνω από ώρα. Για τα προάστια κυκλοφορεί περίπου ένα στα τρία τρένα, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις μεγάλες γραμμές.

Ενα στοιχείο επίσης που έδωσαν στη δημοσιότητα οι αρμόδιες υπηρεσίες είναι ότι τα ατυχήματα με δίκυκλα (σκούτερ, πατίνια και ποδήλατα) στο Παρίσι αυξήθηκαν κατά 40% από τότε που άρχισε η απεργία στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Προφανώς αυτό συμβαίνει γιατί υπάρχει μεγαλύτερη κυκλοφορία αλλά και γιατί άνθρωποι που δεν είναι έμπειροι και καλά εξοπλισμένοι μετακινούνται με ποδήλατο ή άλλα δίκυκλα.

Οσο για τους δρόμους, είναι τόσο μποτιλιαρισμένοι που είναι πολλοί εκείνοι που χρειάζονται ακόμα και τρεις ώρες για να φτάσουν στο γραφείο τους. Αλλοι πάλι προτιμούν να πάνε με τα πόδια, αλλά όσο περνούν οι μέρες η λύση αυτή είναι σχεδόν ανέφικτη.

Το τρένο των Χριστουγέννων

Πολλοί Γάλλοι προτιμούν το τρένο για τις διακοπές τους. Ομως παρά τις διαβεβαιώσεις και της κυβέρνησης και της SNCF (εταιρεία των σιδηροδρόμων) ότι «όλοι θα έχουν ένα τρένο», φαίνεται ότι το ένα τρίτο όσων έβγαλαν εισιτήρια δεν θα καταφέρει να ταξιδέψει, τουλάχιστον όσον αφορά στην αναχώρηση. Η εταιρεία επικοινώνησε με όλους με sms προτείνοντας αντικατάσταση ή πλήρη επιστροφή χρημάτων, όμως η κατάσταση δεν ήταν εύκολη. Ο ιστότοπος «έπεσε» αρκετές φορές λόγω της μαζικής εισροής των 250.000 χρηστών που προσπαθούσαν να τακτοποιήσουν το εισιτήριό τους. Είναι πολλοί αυτοί που θα χάσουν το τρένο του Αϊ Βασίλη.

Ελλειψη ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων

Σε πολλές ανάλογες περιπτώσεις οι Γάλλοι εφαρμόζουν το «co-voiturage», δηλαδή φίλοι ή γείτονες (ακόμα κι αν δεν γνωρίζονται) μοιράζονται το πηγαινέλα με το αυτοκίνητο. Θα πρέπει όμως να υπάρχει αυτοκίνητο, καθώς πολλοί Παριζιάνοι ή κάτοικοι μεγάλων πόλεων προτιμούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ετσι, τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα παρουσιάζουν μεγάλη έλλειψη, ενώ όσα υπάρχουν διατίθενται σε αστρονομικές τιμές. Το ίδιο αντιμετωπίζουν και εκείνοι που χωρίς εισιτήριο τρένου ψάχνουν να ενοικιάσουν αυτοκίνητο για το ταξίδι τους. Οι τιμές για τα Χριστούγεννα φτάνουν και τα 1.300 ευρώ για τέσσερις μέρες.

Η κατάσταση αυτή θα δημιουργήσει μεγάλες παράπλευρες απώλειες και σε πολλούς άλλους τομείς. Ηδη εφαρμόζεται εκ περιτροπής κόψιμο του ρεύματος λόγω των απεργιών, ενώ μεγάλη είναι η πιθανότητα να υπάρξει και έλλειψη καυσίμων. Οσο για τον τουρισμό…

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 133 της «Νέας Σελίδας» που κυκλοφόρησε την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου

Διαβάστε επίσης στη Νέα Σελίδα:

Δεκαετίες προκλήσεων: Από τα Σεπτεμβριανά και το «Χόρα» μέχρι τη «συμφωνία» για την ΑΟΖ