Ο. Γεροβασίλη: Η Ελλάδα άλλαξε υπόδειγμα οργάνωσης και όχι καταφύγιο διαπλοκής

8

 

«Tώρα που η οικονομία έχει μπει σε τροχιά ανάκαμψης και το ζητούμενο είναι ο σχεδιασμός της επόμενης μέρας, το κράτος αλλάζει, μέσα από μια προοδευτική μεταρρύθμιση της διοίκησης, για να στηρίξει την ανάκαμψη κι όχι για να αποτελεί τροχοπέδη. Αλλάζει, για να αποτελέσει παράδειγμα οργάνωσης και όχι καταφύγιο διαπλοκής», τονίζει η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη σε συνέντευξή της στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Η υπουργός χαρακτηρίζει ως «ιστορική τομή» τις μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται στη δημόσια διοίκηση, διότι όπως σημειώνει, «για δεκαετίες ολόκληρες αντί το κράτος να υπηρετεί την κοινωνία, η κοινωνία υπηρετούσε το κράτος. Κι αυτό η κυβέρνηση της Αριστεράς το αλλάζει», σημειώνει με έμφαση η υπουργός στη συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Αναφερόμενη στις διαφορές της σημερινής με τις προηγούμενες πολιτικές για το Δημόσιο, η κ. Γεροβασίλη υπογραμμίζει ότι στον ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει ριζωμένη η έννοια της προστασίας και ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους, πάνω στην οποία θεμελιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας της διοίκησης, ενώ οι προηγούμενες κυβερνήσεις «ομνύουν στο νεοφιλελεύθερο μοντέλο και την εκχώρηση κρίσιμων δομών και υπηρεσιών σε κρατικοδίαιτα ιδιωτικά συμφέροντα».

«Μας κατηγορούν για κρατισμό εκείνοι που μεταχειρίστηκαν διαχρονικά το κράτος ως λάφυρο και που μέσα απ’ τους μηχανισμούς του κράτους επέβαλλαν την πολιτική επιρροή τους», υπογραμμίζει στη συνέντευξή της στο Πρακτορείο η κ. Γεροβασίλη.

Η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης αναφέρεται, επίσης, στα νέα συστήματα αξιολόγησης και κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, στα οφέλη της ψηφιοποίησης του Δημοσίου, ενώ απαντά στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης προς την κυβέρνηση περί οικοδόμησης κομματικού κράτους.

Ενώ στο γενικό πολιτικό ζήτημα, η κ. Γεροβασίλη τονίζει, στη συνέντευξή της στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Για πρώτη φορά στην Ευρώπη μια ριζοσπαστική κυβέρνηση ανέλαβε την ευθύνη εξόδου μιας χώρας από συνθήκες χρεοκοπίας, κόντρα σε κατεστημένα συμφέροντα εντός κι εκτός συνόρων. Δώσαμε σκληρές μάχες στο μέτωπο των διαπραγματεύσεων και κριθήκαμε γι’ αυτό, αλλά ταυτόχρονα σχεδιάσαμε και ξεκινήσαμε την υλοποίηση ριζικών, προοδευτικών αλλαγών, για τις οποίες κρινόμαστε διαρκώς. Και το Δημόσιο βρίσκεται στο επίκεντρο των αλλαγών αυτών».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγας Γεροβασίλη στον Απόστολο Μιχαλούδη για το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερ.: Η κυβέρνηση κάνει λόγο για την ανάγκη νέου αναπτυξιακού σχεδίου για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Πώς μπορεί να συμβάλει η δημόσια διοίκηση σε αυτή την προοπτική;

Απ.: Θα ξεκινήσω υπενθυμίζοντας ότι η δημόσια διοίκηση έχει βρεθεί στο επίκεντρο των προσπαθειών ανάκαμψης από την κρίση διεθνώς. Μπορεί στο κυρίαρχο οικονομικό μοντέλο να διακηρύσσεται με θεολογική σχεδόν επιμονή η αλήθεια της ελεύθερης αγοράς, όμως είδαμε τελικά παντού στον κόσμο ότι ήταν το κράτος που ανέλαβε τον επιτελικό σχεδιασμό και όρισε τις παραμέτρους για την ομαλοποίηση του συστήματος. Έγινε αυτό με ιδεολογικά ουδέτερο τρόπο; Όχι. Και για αυτό, βεβαίως, είδαμε έντονες κοινωνικές αντιδράσεις και κατάρρευση παραδοσιακών πολιτικών σχηματισμών στα πρώτα χρόνια εκείνης της δυστοπίας. Όμως, αυτό δεν αναιρεί κάτι που όλοι στο εξωτερικό συνομολογούν: ότι σε συνθήκες παγκόσμιας αβεβαιότητας και δραματικών κοινωνικών αλλαγών, η μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης είναι μια αναγκαιότητα. Σε ποια κατεύθυνση, όμως, είναι το ερώτημα. Κι εδώ ερχόμαστε να απαντήσουμε.

Η ανάδειξη του ΣΥΡΙΖΑ σε πρώτη πολιτική δύναμη και η ανάληψη της εξουσίας απ’ την Αριστερά στην Ελλάδα έφερε μια θεμελιακή αλλαγή στην εικόνα που σας περιέγραψα. Για πρώτη φορά στην Ευρώπη μια ριζοσπαστική κυβέρνηση ανέλαβε την ευθύνη εξόδου μιας χώρας από συνθήκες χρεοκοπίας, κόντρα σε κατεστημένα συμφέροντα εντός κι εκτός συνόρων. Δώσαμε σκληρές μάχες στο μέτωπο των διαπραγματεύσεων και κριθήκαμε γι’ αυτό, αλλά ταυτόχρονα σχεδιάσαμε και ξεκινήσαμε την υλοποίηση ριζικών, προοδευτικών αλλαγών, για τις οποίες κρινόμαστε διαρκώς. Και το Δημόσιο βρίσκεται στο επίκεντρο των αλλαγών αυτών.

Αν για άλλες χώρες η δημόσια διοίκηση ήταν το εργαλείο για να επανέλθει σε ισορροπία το σύστημα, για εμάς είναι κάτι πολύ περισσότερο. Αφενός είναι το πολιτικό πεδίο για την ανάκτηση του κοινωνικού κράτους, που οι προκάτοχοί μας επιχείρησαν να συρρικνώσουν όσο ποτέ άλλοτε. Αφετέρου είναι η πολιτική αφετηρία για να ανασυγκροτήσουμε το κράτος: να βάλουμε οριστικό τέλος σε χρόνιες παθογένειές του, να εισάγουμε καινοτομίες και διαρθρωτικές αλλαγές που θα το καταστήσουν πιο αποτελεσματικό και δίκαιο, να εγκαινιάσουμε μια νέα σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα σ’ αυτό και τους πολίτες. Γιατί, μόνο υπό αυτές τις προϋποθέσεις μπορούμε πραγματικά να αφήσουμε πίσω μας τις συνθήκες χρεοκοπίας και να σχεδιάσουμε την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Ξέρετε, η διοικητική και η παραγωγική ανασυγκρότηση, για τα οποία σήμερα μιλάμε, συναντώνται εκεί όπου το κράτος θέτει το πλαίσιο των κανόνων της οικονομικής δραστηριότητας και, φυσικά, εκεί όπου το κράτος αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, δίνοντας το στίγμα των παραγωγικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων της χώρας.

Αυτό καταρχάς για εμάς σημαίνει κανόνες κοινούς για όλους, ολιστικό σχεδιασμό προσανατολισμένο στο αποτέλεσμα, βέλτιστη αξιοποίηση υλικών και ανθρώπινων πόρων, δραστικό περιορισμό της γραφειοκρατίας, πάταξη του πελατειακού κράτους, σημαίνει ενσωμάτωση νέων, σύγχρονων εργαλείων διοίκησης. Όλα αυτά δηλαδή που περιγράφονται λεπτομερώς στην «Εθνική Στρατηγική για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση 2017-2019», που παρουσιάσαμε πέρυσι με τον πρωθυπουργό, και έχουμε ξεκινήσει να υλοποιούμε σε ένα ευρύ φάσμα δράσεων με ορίζοντα τριετίας.

Για παράδειγμα, αποκομματικοποιούμε το κράτος εισάγοντας τον θεσμό των διοικητικών γραμματέων στα Υπουργεία. Καταργούμε τα πελατειακά δίκτυα των μετατάξεων και αποσπάσεων -στα οποία είχε βρει πεδίο αναπαραγωγής το παλαιοκομματικό κατεστημένο-, υλοποιώντας ένα νέο σύστημα ορθολογικής και αξιοκρατικής κατανομής του προσωπικού, το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας. Εισάγουμε σε όλες τις βαθμίδες της διοίκησης την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, με όρους διαφάνειας και ουσιαστικής μετάβασης στην ψηφιακή εποχή.

‘Αρα, τώρα που η οικονομία έχει μπει σε τροχιά ανάκαμψης και το ζητούμενο είναι ο σχεδιασμός της επόμενης μέρας, το κράτος αλλάζει, μέσα από μια προοδευτική μεταρρύθμιση της διοίκησης, για να στηρίξει την ανάκαμψη κι όχι για να αποτελεί τροχοπέδη. Αλλάζει, για να αποτελέσει παράδειγμα οργάνωσης και όχι καταφύγιο διαπλοκής. Και αυτή η αλλαγή δεν συνιστά απλώς μια δική μας ιδεολογικοπολιτική επιλογή, αλλά μια κοινωνική επιταγή που παίρνει χαρακτηριστικά ιστορικής τομής. Γιατί, για δεκαετίες ολόκληρες αντί το κράτος να υπηρετεί την κοινωνία, η κοινωνία υπηρετούσε το κράτος. Κι αυτό η κυβέρνηση της Αριστεράς το αλλάζει.

Ερ.: Την «επανίδρυση» ή «εκσυγχρονισμό» του κράτους εξήγγειλαν και προηγούμενες κυβερνήσεις όμως κατά γενική ομολογία τα αποτελέσματα δεν ήταν τα επιθυμητά. Γιατί να πιστέψουν οι πολίτες ότι θα επιτύχετε αυτό που άλλοι απέτυχαν;

Απ.: Γιατί, οι πάντες καταλαβαίνουν τη διαφορά ανάμεσα στην ανασυγκρότηση και την κατεδάφιση. Και, βλέποντας τις αλλαγές που επιχειρούμε, οι πάντες κατανοούν πια τι σημαίνουν οι προοδευτικές μεταρρυθμίσεις, που γίνονται με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και αφορούν την κοινωνική πλειοψηφία, και τι σημαίνουν οι μεταρρυθμίσεις που γίνονται με τη λογική «όλα στον ιδιωτικό τομέα», προκειμένου να συντηρηθεί η ολιγαρχία της οικογενειοκρατίας και της διαπλοκής.

Στον ΣΥΡΙΖΑ έχουμε βαθιά ριζωμένη την έννοια της προστασίας και ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους, πάνω στην οποία θεμελιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας της διοίκησης. Αυτή είναι και η ειδοποιός μας διαφορά με τους προκατόχους μας των προηγούμενων κυβερνήσεων, που ομνύουν στο νεοφιλελεύθερο μοντέλο και την εκχώρηση κρίσιμων δομών και υπηρεσιών σε κρατικοδίαιτα ιδιωτικά συμφέροντα. Μας κατηγορούν για κρατισμό εκείνοι που μεταχειρίστηκαν διαχρονικά το κράτος ως λάφυρο και που μέσα απ’ τους μηχανισμούς του κράτους επέβαλλαν την πολιτική επιρροή τους.

Κι εδώ τίθεται το ερώτημα: πώς θα μπορούσαν να αλλάξουν το κράτος αυτοί που έστησαν τους γραφειοκρατικούς και πελατειακούς μηχανισμούς του, προκειμένου να αναπαράγουν τη διαπλεκόμενη εξουσία τους; Δεν θα μπορούσαν και δεν νομίζω ότι το επιχείρησαν καν. Απλώς μπήκαν βαθύτερα στη λογική της κατεδάφισης του δημόσιου χαρακτήρα της διοίκησης, διατηρώντας όλους εκείνους τους μηχανισμούς, που λειτουργούσαν υπέρ τους. Κι αυτό επίσης το γνωρίζουν οι πολίτες.

Οι μεγάλες εξαγγελίες του παρελθόντος αυτήν την κατάσταση υπηρέτησαν. Γι’ αυτό και ο περιορισμός των δαπανών, που οι συγκυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ επιχείρησαν με οριζόντιες περικοπές και απολύσεις, ιδίως στην Παιδεία και την Υγεία, κόστισε πολλαπλάσια στη δημόσια διοίκηση. Γιατί, ποτέ όσοι έκαναν αυτήν την ολέθρια επιλογή δεν κατάλαβαν ότι τα δημοσιονομικά μέτρα χωρίς τις απαραίτητες διαρθρωτικές αλλαγές πέφτουν στο κενό. Αυτό δεν το λέμε μόνο εμείς. Το καταγράφει η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, που αναφέρεται μεταξύ άλλων και στη δημογραφική γήρανση του Δημοσίου, την απομάκρυνση στελεχών με υψηλά τυπικά προσόντα, την υποβάθμιση νευραλγικών για την εθνική ανάπτυξη τομέων του Δημοσίου.

Και παρόλα αυτά, η αντιπολίτευση έχει ξεπεράσει πια κάθε όριο παραπληροφόρησης και προπαγάνδας. Η χώρα μας βγαίνει από τα μνημόνια και τη σκληρή επιτροπεία τον Αύγουστο, οι δείκτες κατέρχονται σε προ κρίσης επίπεδα, δημιουργώντας ευνοϊκότερες συνθήκες χρηματοδότησης της οικονομίας, τα τελευταία τρία χρόνια δημιουργούνται ετησίως 100.000 νέες θέσεις εργασίας, η ανεργία έχει υποχωρήσει από το 27% στο 20%, οι συλλογικές διαπραγματεύσεις επανέρχονται εντός του έτους, τα οικογενειακά επιδόματα αυξάνονται για επτά στις οκτώ οικογένειες, ενώ δημιουργείται πλέον περιθώριο για στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις. Και όλα αυτά όταν για πρώτη φορά τα θετικά μέτρα που παίρνουμε υπερισχύουν των μέτρων που επιβάλλει το πρόγραμμα, όταν για πρώτη φορά μια κυβέρνηση καταφέρνει να ασκεί κοινωνική πολιτική βάσει των αναγκών της κοινωνίας και όχι βάσει των υποχρεώσεων απέναντι στους δανειστές.

Τίποτε από αυτά δεν έκαναν οι συγκυβερνήσεις ΝΔ-ΠΑΣΟΚ όταν μιλούσαν για «success story». Παριστάνουν σήμερα τους τιμητές, γνωρίζοντας ότι το κλίμα αλλάζει κι έχουν μείνει χωρίς πολιτική πρόταση.

Ερ.: Η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων θα πραγματοποιηθεί φέτος μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Σε τι αποσκοπεί αυτή η πρωτοβουλία;

Απ.: Η δεύτερη αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων αφορά το έτος 2017 και θα πραγματοποιηθεί ηλεκτρονικά στο πλαίσιο της ευρύτερης ψηφιακής μετάβασης του Δημοσίου. Θα είναι, επομένως, ηλεκτρονική και θα είναι αξιολόγηση όπως εμείς την εννοούμε και την έχουμε ήδη εφαρμόσει. Ούτε μέσω επιβολής ποινών και κυρώσεων, ούτε ένα ακόμη εργαλείο κοινωνικού αυτοματισμού, όπως αυτός καλλιεργήθηκε αυταρχικά από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, με απώτερο στόχο τη δημιουργία δεξαμενής απολύσεων. Αλλά, μια διαρκής διαδικασία αυτοβελτίωσης του εργαζομένου και ενεργούς συμμετοχής του στην προσπάθεια αναβάθμισης της δημόσιας διοίκησης, η οποία καθίσταται «Διοίκηση μέσω Στόχων», προκειμένου οι υπηρεσίες να ανταποκρίνονται στις δυναμικές μεταβολές της κοινωνίας. Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβανόμαστε εμείς την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, και τα μηνύματα που πήραμε από την έναρξη της μεταρρύθμισης αυτής είναι παραπάνω από ενθαρρυντικά.

Ξέρετε, οι άνθρωποι της δημόσιας διοίκησης, με τα υψηλά τυπικά προσόντα και την πολύχρονη εμπειρία, αποτελούν αυτονόητα μέρος της εθνικής προσπάθειας όχι μόνο για την έξοδο της Ελλάδας από την επιτροπεία, αλλά και για την προετοιμασία της επόμενης μέρας. Στην κατεύθυνση αυτή, θεωρώ ότι θα ανταποκριθούν εξίσου θετικά στην ηλεκτρονική αξιολόγηση. Κι αν θέλετε, μέσα από αυτήν τη μεταρρύθμιση επέρχεται μια αλλαγή κουλτούρας στη δημόσια διοίκηση, που είναι πολύτιμη για την οικοδόμηση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο κράτος και τους πολίτες.

Ερ.: Στην πρώτη φάση κινητικότητας έλαβαν μέρος λίγοι φορείς, καθώς οι υπόλοιποι ήταν ανέτοιμοι για ένα τέτοιο εγχείρημα. Έχετε εικόνα για το εύρος συμμετοχής στην επόμενη φάση; Σε αυτή θα κατορθώσουν να συμμετάσχουν και ΟΤΑ;

Απ.: Καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο και πολυσύνθετο εγχείρημα, το οποίο για πρώτη φορά υλοποιείται στα χρονικά της δημόσιας διοίκησης. Αρκεί να σας αναφέρω ότι για τη λειτουργία της κινητικότητας προηγήθηκε η κατάρτιση νέων οργανισμών στα υπουργεία, η δημιουργία ψηφιακών οργανογραμμάτων, καθώς και περιγραμμάτων θέσεων εργασίας. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για ένα δυναμικό σύστημα, το οποίο θα επαναλαμβάνεται σε περιοδικά διαστήματα εντός κάθε έτους, οπότε και θα προστίθενται κάθε φορά οι φορείς που θα έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του νέου αυτού συστήματος.

Το ίδιο θα συμβεί και με τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, μόλις κι αυτοί προετοιμαστούν κατάλληλα. Για τον λόγο αυτό, βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, ενώ παρέχουμε από πλευράς Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης τεχνική υποστήριξη σε φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης που εργάζονται για την ένταξή τους στο σύστημα.

Ερ.: Πολύς λόγος γίνεται για την ψηφιοποίηση του Δημοσίου. Ποια τα οφέλη για το προσωπικό της δημόσιας διοίκησης και για τους συναλλασσόμενους πολίτες και επιχειρήσεις;

Απ.: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους αποσκοπεί στην αμεσότερη, ταχύτερη και ηλεκτρονική εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων από τις δημόσιες υπηρεσίες. Κατάληξη αυτού του μετασχηματισμού είναι η πλήρης ενσωμάτωση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης σε όλες τις βαθμίδες της διοίκησης, ώστε ο πολίτης να μπορεί να εξυπηρετείται από το κράτος, χωρίς να απαιτείται η φυσική του παρουσία.

Με ορόσημο το 2020, υλοποιούμε ήδη ένα πλέγμα δράσεων σε διαφορετικά επίπεδα, ώστε να συμβαδίζουμε με τη νέα ψηφιακή εποχή. Για τον σκοπό αυτό, υλοποιούμε έργα ψηφιακής υποδομής, ψηφιοποιούμε δομές και λειτουργίες του Δημοσίου και σχεδιάζουμε έργα διαλειτουργικότητας, δηλαδή διασύνδεσης όλων των ηλεκτρονικών συστημάτων του Δημοσίου, σε αγαστή συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής.

Επιτρέψτε μου να αναφέρω ότι στο πεδίο αυτό η χώρα βρισκόταν πολλά βήματα μακριά από την μέση ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Με αυτό το δεδομένο, εκκινήσαμε την προσπάθεια από τις ψηφιακές υποδομές. Λειτουργήσαμε το G-Cloud (κυβερνονέφος), δηλαδή το ψηφιακό αποθετήριο του δημόσιου τομέα, ώστε να φιλοξενήσει όλες τις ψηφιακές εφαρμογές και λειτουργίες του κράτους, κατοχυρώνοντας την ασφάλεια των συστημάτων. Επίσης, μεταφέραμε στο κυβερνονέφος το πρόγραμμα «Διαύγεια» με στόχο τη λειτουργική του αναβάθμιση.

Ταυτόχρονα, ψηφιοποιούμε σειρά λειτουργιών του κράτους. Αναφέρθηκα πριν στην Κινητικότητα και τον ηλεκτρονικό τρόπο υλοποίησης μετατάξεων. Παράλληλα, ψηφιοποιούμε τη διαδικασία της αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων και δημοπρατούμε εντός του έτους το Ενιαίο Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (HRMS) στο Δημόσιο, ώστε κάθε δημόσιος υπάλληλος να αποκτήσει τον προσωπικό του φάκελο, με ψηφιακά αποτυπωμένη την υπηρεσιακή του διαδρομή από την πρόσληψη μέχρι τη συνταξιοδότηση.

Και βέβαια, έχουμε προετοιμάσει σειρά έργων για την αύξηση της αποδοτικότητας της δημόσιας διοίκησης και της εμπιστοσύνης με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ενδεικτικά σάς αναφέρω τη μετάβαση στην επόμενη μέρα των ΚΕΠ, την απλούστευση διαδικασιών, την ηλεκτρονική αυτεπάγγελτη αναζήτηση εγγράφων, την εθνική πύλη για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας και πολλά άλλα.

Ερ.: Η αντιπολίτευση κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ ότι με την τοποθέτηση διοικητικών και αναπληρωτών γραμματέων, και τομεακών και ειδικών τομεακών γραμματέων, «επιχειρεί να δεσμεύσει την επόμενη κυβέρνηση οικοδομώντας το κομματικό του κράτος». Ισχύει κάτι τέτοιο;

Απ.: Σε μια στιγμή που είναι καθολικό το αίτημα των Ελλήνων πολιτών για μια σύγχρονη, αξιοκρατική, αποκομματικοποιημένη δημόσια διοίκηση, η αντιπολίτευση επιμένει να κρίνει εξ ιδίων τ’ αλλότρια, και γι’ αυτά που έκανε και γι’ αυτά που δεν έκανε.

Εμείς για πρώτη φορά τολμήσαμε μια καίρια και ουσιαστική τομή στην νεότερη ιστορία του ελληνικού κράτους. Να προκηρύξουμε με ανοιχτές, δημοκρατικές και αντικειμενικές διαδικασίες τις θέσεις στις οποίες αναφέρεστε. Δηλαδή, να δώσουμε ρόλο και ευθύνη στα ίδια τα στελέχη της δημόσια διοίκησης, ανεξαρτήτως ιδεολογικής και κομματικής προέλευσης, ενδυναμώνοντας τον επιτελικό τους ρόλο.

Έκαναν κάτι αντίστοιχο οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ; Ποτέ. Τι έκαναν; Αυτό που κάνουν και σήμερα: μικροπολιτική, παραπολιτική, αντιπολιτική. Όσο εμείς προετοιμάζαμε την ιστορική αυτή μεταρρύθμιση, μας κατηγορούσαν ότι καθυστερούμε τις διαδικασίες. Τώρα που βλέπουν ότι η μεταρρύθμιση αυτή έχει μπει σε εφαρμογή, μας καταγγέλλουν ότι «οικοδομούμε κομματικό κράτος».

Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι η επιλογή των νέων διοικητικών Γραμματέων των υπουργείων αποτελεί προϊόν επεξεργασίας των υποψηφιοτήτων από το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Διοικήσεων, όπου συμμετέχουν μεταξύ άλλων τρεις εκπρόσωποι του ΑΣΕΠ, εκπρόσωποι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, του ΕΚΔΔΑ, του Συνηγόρου του Πολίτη, ό,τι δηλαδή πιο θεσμικό σε επίπεδο διοίκησης.

Παρόλα αυτά, η αντιπολίτευση επιμένει να λέει ότι επιχειρούμε να τη «δεσμεύσουμε». Μόνη της έχει εγκλωβιστεί στην ασυνέπεια λόγων και πράξεων, αναμασώντας μάλιστα αφηγήματα περί αριστείας, όταν δεν μπορεί καν να δεχτεί ότι υπάρχει κράτος χωρίς να το διορίζει.