Στεφανία Γουλιώτη: Στο Πεκίνο είχα σύμμαχο τη γλώσσα μου



5 Απριλίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 4:02 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 4:02 μμ


Η εκφραστική της δεινότητα έχει ένα σφρίγος που διαρκώς εξελίσσεται και την καθιστά καθολική και ενιαία. Η βραβευμένη Στεφανία Γουλιώτη είναι μια ηθοποιός που έχει ορίσει η ίδια τις πηγές του θριάμβου της. Πέφτει πάνω στην τέχνη της με ακρίβεια και ανοιχτό νου και η τέχνη της της αντιγυρίζει μια στιγμή κορυφής και ένα βάθος ορίζοντα.

Της Χρύσας Φωτοπούλου

Τον περασμένο Δεκέμβριο βρέθηκε 14.000 χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα, στο Πεκίνο, για να ξεκινήσει τις πρόβες για το ανέβασμα του «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού, σε μια συνεργασία του Εθνικού Θεάτρου της Ελλάδας με τον αντίστοιχο θεσμό της Κίνας. Η πρεμιέρα έγινε στις 20 Φεβρουαρίου και οι παραστάσεις διήρκεσαν μέχρι και τις 2 Μαρτίου.

Στην παράσταση υποδύθηκε την Κλυταιμνήστρα μιλώντας ελληνικά. Δυσκολίες σαφώς και υπήρξαν. Αφιξη σε μια πόλη με 21,54 εκατομμύρια ανθρώπους. Αλλη γλώσσα, άλλη θερμοκρασία, άλλη καθημερινότητα. «Δυσκολεύτηκα σε αυτό που περίμενα, στην επικοινωνία. Οχι τη λεκτική, την επικοινωνία της καθημερινότητας, αλλά στη σκηνική επικοινωνία. Και επειδή δεν ήθελα να καταφύγω στις εύκολες λύσεις, προσπαθούσα να καταλαβαίνω από τη διάθεση των συναδέλφων μου, από τον ρυθμό που είχαν πάνω στη σκηνή. Αυτά που βρήκα αξιοθαύμαστα σε αυτούς ήταν η επιμονή και η πίστη τους σε έναν παραδοσιακό τρόπο παιξίματος, που ίσως τους έκανε λίγο δυσκίνητους», αναφέρει η ηθοποιός στη «Νέα Σελίδα».

Με παιδικό ενθουσιασμό

Η Στεφανία εκεί συνάντησε τον Zhang Bochuan, τον He Hongy, τον Song Xianli, τον Tian Zheng, τον Gao Fa, τη Zhao Luokuang, τον Guο Beng, τον Du Zhenqing, τον Sun Jiao, τη Liu Xingyang, τον Tian Zheng, τον Wang Xuanyu, τον Wang Zhenxing και τον Jiang Yuchi. Τι είδε; Τι συμπέρανε; «Με ανησύχησε ότι δεν προβληματίζονται αρκετά. Είναι άνθρωποι που ζουν σε ένα άκαμπτο πολίτευμα και έχουν μάθει στην ασφάλεια. Ολα κυλούν απλά, με μια λογική που λέει ότι “αν δεν μου τύχει η μεγάλη αναποδιά, δεν έχω λόγο να προβληματιστώ”. Δηλαδή, είναι κάπως σίγουρα τα πράγματα, επαναπαυμένα. Από την άλλη όμως είναι και άνθρωποι διαθέσιμοι, γενναιόδωροι. Εμάς δεν μας ήξεραν, τον τρόπο που κάνουμε θέατρο τον αγνοούσαν. Εισέπραττα συνεχώς τον παιδικό τους ενθουσιασμό να μάθουν από εμάς. Η αντικαταστάτριά μου, η 55χρονη Zhao Luokuang (σ.σ.: έπαιξε στη μία από τις δέκα παραστάσεις που δόθηκαν), μου έλεγε κάθε φορά που συναντιόμασταν τη φράση “θέλω να μάθω από σένα”», σημειώνει.

Η φωνή της είναι χαρακτηριστική. «Οι λέξεις της μητρικής μου γλώσσας χτυπούν κατευθείαν στον ψυχισμό μου», λέει χαρακτηριστικά. «Οταν βρίσκομαι στο εξωτερικό, πρέπει να επιστρατεύω τη φαντασία μου στη σκηνή. Στο Πεκίνο όμως είχα σύμμαχο τη γλώσσα μου», συνεχίζει.

Δύο παραστάσεις ετησίως

Η Στεφανία Γουλιώτη αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην Αθήνα. Πριν ήταν στο Πεκίνο. Κάποτε βρέθηκε στην Ιταλία. Χειροκροτήματα. Γενική αποδοχή. Εξέλιξη. Κάθε φορά και ένα μεγάλο βήμα. Εχει μια ταχύτητα η ζωή των δρομέων; «Τα πράγματα στη ζωή μου ήρθαν με τρόπο φυσιολογικό. Οπως συμβαίνει σε κάθε άνθρωπο που διαθέτει χαρίσματα. Εγώ γεννήθηκα με μια όρεξη, κι αυτό είναι ύψιστο χάρισμα. Τα πράγματα επομένως ήρθαν καλά, αλλά αντίστοιχα κι εγώ τα προκάλεσα. Οταν έπαιξα στην “Πενθεσίλεια” του Κλάιστ, με σκηνοθέτη τον Πέτερ Στάιν, είχα δείξει αδιανόητο ενθουσιασμό. Με θυμάμαι να δουλεύω έξτρα μονολόγους, ζητώντας τη βοήθεια του Στάιν. Ηταν κάτι αυτονόητο αυτό για εμένα: ήμουν δίπλα σε αυτό τον σημαντικό άνθρωπο και ήθελα να τον ρουφήξω. Δεν με ένοιαζε τίποτε άλλο. Αυτό είδε σε μένα ο Στάιν και μετά μου εμπιστεύτηκε κάτι μεγαλύτερο», επισημαίνει.

Κάθε άνοιξη κάνουμε απολογισμό σθένους και καταγραφή σχεδίων. Κάθε άνοιξη έχουμε χρέος να παίρνουμε μια σοβαρή απόφαση. «Είναι πολύ σημαντικό για εμένα να μην χρειάζεται να κάνω πάνω από δύο παραστάσεις τον χρόνο. Δεν μου αρέσει η ανάλωση, που είναι εις βάρος της καλλιτεχνικής πορείας. Ευτυχισμένη με κάνει η επικοινωνία με τους ανθρώπους. Οταν τα πράγματα γίνονται από μόνα τους. Κάτι που θα ήθελα να συμβαίνει σε όλες τις κοινωνικές λειτουργίες. Υπό τη σκέπη ενός κοινού κώδικα επικοινωνίας, θα ξεκινήσουμε το επόμενο διάστημα πρόβες με τη Μαρία Πρωτόπαππα, τον Αργύρη Ξάφη και τη Λουκία Μιχαλοπούλου πάνω σε ένα κείμενο που δεν είναι ακόμη ανακοινώσιμο και που θα ανέβει στο θέατρο τον επόμενο χρόνο».

Για τους «εσωτερικά φορτισμένους με ένα ξέφρενο πάθος» τα μελλούμενα προβλέπονται άψογα. Αξίωμα.

Info
«Αγαμέμνων». Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός. Διανομή: Φύλακας: Tian Zheng, Κορυφαίος: Gao Fa, Χορός (Πολίτες του Αργους): Zhang Bochuan, He Hongy, Song Xianli, Κλυταιμνήστρα: Στεφανία Γουλιώτη, Zhao Luokuang, Αγγελιοφόρος: Guο Beng, Αγαμέμνων: Du Zhenqing, Κήρυκας: Sun Jiao, Κασσάνδρα: Αντιγόνη Φρυδά, Liu Xingyang, Αίγισθος: Tian Zheng.

Δημοσιεύθηκε στο φύλλο 92 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 10 Μαρτίου