Απίστευτες κομπίνες και «μαύρο χρήμα» στη Μύκονο – Τα ευρήματα των ελεγκτών από την επιχείρηση «Τρίαινα»

Τα «λαβράκια» της ΑΑΔΕ και οι εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών



21 Αυγούστου 2018 · Ώρα δημοσίευσης: 6:03 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 6:03 μμ


Αποδείξεις που δεν κόπηκαν ποτέ, POS συνδεδεμένα με την Ελβετία, εργαζόμενοι ασφαλισμένοι στο ισπανικό ΙΚΑ και χρέη «μαμούθ» προς την εφορία είναι μερικά από τα περιστατικά που αντιμετώπισαν τα κλιμάκια της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη Μύκονο.

του Αντώνη Κρητικού – [email protected]

Παράλληλα, ειδικοί που μιλούν στη «Νέα Σελίδα» εξηγούν τι πρέπει να προσέχουν καταναλωτές και τουρίστες στις συναλλαγές τους την περίοδο των διακοπών και τονίζουν ότι οι αυξημένοι έλεγχοι της τελευταίας διετίας έχουν συμβάλει στη μείωση της φοροδιαφυγής.
Οι 56 εφοριακοί που έκαναν απόβαση στο πιο δημοφιλές νησί του Αιγαίου κατέγραψαν περισσότερες από 340 μεγάλες παραβάσεις, ενώ σε πέντε περιπτώσεις επέβαλαν και 48ωρα «λουκέτα» συμμόρφωσης. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνουν πηγές της ΑΑΔΕ στη «Νέα Σελίδα», οι επιτόπιες έρευνες απεκάλυψαν και φοροδιαφυγή «υπεράνω υποψίας».

Σε ελέγχους στα καταστήματα της Louis Vuitton στη Μύκονο οι ελεγκτές εντόπισαν ότι και στα δύο καταστήματα υπήρχαν συνολικά τρία POS μέσω των οποίων οι μεγάλου μεγέθους εισπράξεις πήγαιναν όχι σε ελληνικές τράπεζες αλλά σε τραπεζικούς λογαριασμούς στην Ελβετία. Μετά από τη βεβαίωση της παράβασης τα τερματικά POS κατασχέθηκαν για περαιτέρω έλεγχο. Ακόμη, διαπιστώθηκε ότι στα δύο καταστήματα της γαλλικής φίρμας πολυτελείας οι εργαζόμενοι δεν ήταν Ελληνες αλλά Ισπανοί, και μάλιστα ασφαλισμένοι σε φορέα ασφάλισης της χώρας τους και όχι στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

Οι παραβάσεις που εντόπισε η ΑΑΔΕ εκτείνονται και σε άλλους τομείς. Οι εφοριακοί κατέσχεσαν τις ημερήσιες εισπράξεις του γνωστού εστιατορίου Katrin στο κέντρο της Μυκόνου, καθώς τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την εφορία -που δεν είχε πληρώσει ούτε είχε ρυθμίσει η επιχείρηση- ανέρχονταν σε 380.000 ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί πως η είσπραξη για μία μόνο ημέρα, η οποία και κατασχέθηκε, ήταν το υπέρογκο ποσό των 19.000 ευρώ. Παράλληλα, οι ελεγκτές έβαλαν λουκέτο για δύο μέρες στο γνωστό beach bar Kalua, αφενός επειδή δεν είχε κόψει αποδείξεις για εισπράξεις 3.000 ευρώ και αφετέρου διότι στον ίδιο χώρο λειτουργούσε και κατάστημα που πωλούσε αξεσουάρ (γυαλιά ηλίου, ρολόγια κ.λπ.) για τα οποία δεν υπήρχαν τιμολόγια. 48ωρο λουκέτο επέβαλαν και σε πλυντήριο το οποίο χρησιμοποιούν εστιατόρια και ξενοδοχεία της Μυκόνου για τον καθαρισμό κλινοσκεπασμάτων επειδή δεν είχε κόψει αποδείξεις ύψους 13.000 ευρώ.

Πώς γίνεται ο έλεγχος

Η διαδικασία ελέγχου των καταστημάτων κατά την επιχείρηση «Τρίαινα» της ΑΑΔΕ είναι πολύ συγκεκριμένη και βασίζεται, όπως υποδηλώνει και το όνομά της, σε τρεις πυλώνες.
Πρώτον, μετά την πρώτη φάση του ελέγχου σε κάθε επιχείρηση οι ελεγκτές παραμένουν σε αυτήν ως το τέλος της ημέρας προκειμένου να έχουν σαφή εικόνα για το ύψος των ημερήσιων εισπράξεων υπό τη δική τους παρακολούθηση. Τις εισπράξεις αυτές τις συγκρίνουν με τα έσοδα που έχει δηλώσει η επιχείρηση τις προηγούμενες μέρες και, στην περίπτωση που υπάρχουν μεγάλες διαφορές, αρχίζει η φάση της επιβολής των προστίμων που προβλέπει η νομοθεσία.

Δεύτερον, ελέγχουν για τυχόν «πειραγμένες» ταμειακές μηχανές, γνωστή μέθοδο φοροδιαφυγής από τους επιτήδειους. Ειδικότερα ελέγχουν αν έχουν γίνει επεμβάσεις στις ταμειακές μηχανές με την εισαγωγή σε αυτές ειδικών λογισμικών τα οποία ακυρώνουν στο τέλος όσες αποδείξεις έχουν χτυπηθεί. Ετσι περιορίζονται σημαντικά οι εισπράξεις που δηλώνονται στις φορολογικές αρχές.

Τέλος, ελέγχουν αν η επιχείρηση έχει ληξιπρόθεσμες μη ρυθμισμένες οφειλές προς την εφορία. Στην περίπτωση αυτή προχωρούν στη δέσμευση των εισπράξεων της ημέρας αλλά και επιταγών που υπάρχουν στο ταμείο. Γι’ αυτό τον λόγο τις ομάδες των ελεγκτών συνοδεύει και δικαστικός επιμελητής.

Η επιχείρηση ελέγχων επεκτείνεται σε όλα τα είδη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, από ξενοδοχεία και δραστηριότητες θαλασσίων σπορ, ξαπλώστρες μέχρι την εστίαση, τα νυχτερινά μπαρ αλλά και επιχειρήσεις μετακίνησης τουριστών. Μάλιστα υπάρχει και εφεδρική ομάδα ελεγκτών στην περίπτωση που χρειαστεί να επέμβει.

Οι τουρίστες πλέον λένε «Apodixi please»

Επικοινωνιακή καμπάνια για την ενημέρωση των τουριστών που έρχονται στη χώρα μας σχετικά με το δικαίωμά τους να πληρώνουν μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών για όλες τους τις συναλλαγές αλλά και να ζητούν αποδείξεις λιανικών συναλλαγών εκτυπωμένες από ηλεκτρονικές ταμειακές μηχανές άρχισε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Ηδη σε πλήθος διαδικτυακών τόπων εμφανίζεται σχετική διαφήμιση μέσω της Google ενώ σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας πρόκειται να αναρτηθούν αφίσες με τις προδιαγραφές της έγκυρης απόδειξης. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στη διάταξη που προβλέπει ότι ο καταναλωτής δικαιούται να μην πληρώσει για κάποιο προϊόν που αγόρασε ή για μια υπηρεσία που του παρασχέθηκε, εάν ο έμπορος ή ο ελεύθερος επαγγελματίες δεν του εκδώσει τη σχετική νόμιμη απόδειξη λιανικών συναλλαγών.

Στην προσπάθειά της, η ΑΑΔΕ με το διαφημιστικό της μήνυμα παρακινεί τους επισκέπτες της χώρας μας να προφέρουν στα ελληνικά τη λέξη «απόδειξη», αποτυπώνοντάς την ως «apodixi» με λατινικούς χαρακτήρες. Η πλήρης φράση την οποία προτρέπει η ΑΑΔΕ τους ξένους τουρίστες να χρησιμοποιούν στις συναλλαγές τους με καταστήματα στην Ελλάδα, προκειμένου να πείσουν τους υπευθύνους να τους εκδώσουν αποδείξεις, είναι: «Apodixi please».

Είναι θέμα παιδείας

Αυτό που επισημαίνει στη «Νέα Σελίδα» ο πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών Ελλάδος, Μιχάλης Τσιφάκης, είναι ότι «βρίσκεται στη νοοτροπία των τουριστών να ζητούν και να παίρνουν αποδείξεις. Οι επισκέπτες της χώρας μας έρχονται πλέον υποψιασμένοι για τυχόν εξαπατήσεις ή απόπειρες φοροδιαφυγής». Τονίζει, εξάλλου, ότι «η απόδειξη είναι δικαίωμα αλλά και υποχρέωση του καταναλωτή να τη ζητήσει και φυσικά υποχρέωση του επιχειρηματία να την κόψει».

«Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει στους καταναλωτές δύο διαφορετικές νοοτροπίες. Αφενός έχει παρακινήσει το κοινό να συμβάλει στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής διασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία της κρατικής οικονομίας ενώ αφετέρου μεγάλο είναι το ποσοστό εκείνων που επιλέγουν να μην λάβουν απόδειξη κερδίζοντας έτσι μια καλύτερη τιμή στο προϊόν που αγοράζουν», σημειώνει ο κύριος Τσιφάκης. Σχετικά με το πώς λειτουργούν οι επιχειρηματίες αναφέρει πως έχει παρατηρηθεί μείωση του φαινομένου σε πολλές περιπτώσεις επειδή οι επαγγελματίες φοβούνται αιφνιδιαστικούς ελέγχους των ελεγκτικών υπηρεσιών του κράτους, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα αυξημένοι. Από τη μεριά της, πάντως, η Ενωση Καταναλωτών Ελλάδος προχωρά σε ενημερωτικές εκστρατείες και καμπάνιες που έχουν στόχο τόσο την αφύπνιση των εγχώριων καταναλωτών όσο και την ενημέρωση του τουριστικού κύματος που κατακλύζει την Ελλάδα το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου.

Κάθε χρόνο στο ίδιο «έργο» θεατές

«Το πρόβλημα χρονίζει και κάποια στιγμή πρέπει να αντιμετωπιστεί», λέει στη «Νέα Σελίδα» η πρόεδρος της Ενωσης Καταναλωτών «Η Ποιότητα της Ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ), Ελένη Αλευρίτου. «Κάθε χρόνο ειδικοί, φορείς και δημοσιογράφοι λέμε και ξαναλέμε πόσο σημαντικό είναι να ζητάμε αποδείξεις κατά τις συναλλαγές μας. Ωστόσο, αν οι ίδιοι οι πολίτες δεν κάνουν καθημερινή τους συνήθεια το αίτημα για απόδειξη στα καταστήματα, τότε θα είμαστε αντιμέτωποι με το ίδιο πρόβλημα», επισημαίνει η κυρία Αλευρίτου.

Σε σχετική ερώτηση για το πόσο η χρήση καρτών για τις πληρωμές έχει μετριάσει το μέγεθος του προβλήματος η κυρία Αλευρίτου τονίζει ότι «είναι γεγονός ότι με την χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών η έκδοση απόδειξης από τα καταστήματα έχει αυξηθεί σημαντικά αλλά και πάλι είναι μια αναπόφευκτη διαδικασία, καθώς η απόδειξη από τα POS εκδίδεται με κάθε συναλλαγή. Είναι λανθασμένη η αντίληψη πως το κράτος θα επιλύσει από μόνο του το ζήτημα. Είναι θέμα που αφορά όλους μας και από τον καθένα προσωπικά θα δοθεί η λύση στη φοροδιαφυγή».

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΑΑΔΕ ΓΙΑ ΤΟ 2018

-Διενέργεια τουλάχιστον 70.000 μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις ΔΟΥ, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 20% αυτών.
-Διενέργεια τουλάχιστον 500 μερικών επιτόπιων ελέγχων για διασφάλιση της είσπραξης του φόρου διαμονής.
– Διενέργεια τουλάχιστον 8.000 ελέγχων διακίνησης από τις υπηρεσίες, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 47% αυτών.
-Διενέργεια τουλάχιστον 4.000 στοχευμένων μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις υπηρεσίες, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 47% αυτών.
– Διενέργεια τουλάχιστον 200 ειδικών στοχευμένων μερικών επιτόπιων ελέγχων από τις υπηρεσίες σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις/καταλύματα, τουριστικά σκάφη αναψυχής, ελαιοτριβεία, πρατήρια υγρών καυσίμων, επιχειρήσεις που σχετίζονται με έναρξη δραστηριότητας σε γειτονικές χώρες, επιχειρήσεις που σχετίζονται με εντοπισμό παράνομου λογισμικού ως προς την έκδοση φορολογικών στοιχείων, με εντοπισμό παραβατικότητας τουλάχιστον στο 30% αυτών.

Δημοσιεύθηκε στο φύλλο 63 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 19/8