Ζαχαράκη στη «Νέα Σελίδα»: Προχωράμε εντός του 2020 σε μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση

«Η αξιολόγηση δεν θα έχει “τιμωρητικό” χαρακτήρα, αλλά θα πραγματοποιηθεί για την ενίσχυση των αδυναμιών του συστήματος»



7 Δεκεμβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 11:49 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 7:40 μμ


  • Πρώτη δημοσίευση: 7 Δεκεμβρίου 2019, 23:49 μμ
  • Τελευταία δημοσίευση: 9 Δεκεμβρίου 2019, 19:35 μμ

 

«Η επιστροφή των νέων μας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησής μας, καθώς γνωρίζουμε καλά ότι οι περισσότεροι δεν εγκατέλειψαν την χώρα μας από επιλογή, αλλά γιατί δεν έβρισκαν καλές δουλειές, δεν άντεχαν τις δυσβάσταχτες φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές, δεν έβλεπαν κάποια προοπτική», τονίζει στη συνέντευξή της στη «Νέα Σελίδα» η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη.

Συνέντευξη στον ΧΡΟΝΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟ

[email protected]

Παράλληλα, η κυρία Ζαχαράκη υπογραμμίζει ότι «αποτελεί βασική μας προτεραιότητα να προχωρήσουμε σε διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών με βάση τις πραγματικές ανάγκες, τις δημογραφικές εξελίξεις και τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας».

Τέλος, αναφέρεται στις σχέσεις κράτους – Εκκλησίας, ενώ περιγράφει τις προτεραιότητες και τις ενέργειες που σχεδιάζονται στον τομέα της εκπαίδευσης.

 

Στο παρελθόν η ΝΔ είχε αναφερθεί στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Ποιο μοντέλο αξιολόγησης θα εφαρμόσετε για να αξιολογήσετε τους εκπαιδευτικούς και τις σχολικές μονάδες;

Εχουμε επανειλημμένα δηλώσει ότι στον σχεδιασμό μας είναι να ξεκινήσουμε από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και σε δεύτερο χρόνο να πάμε στους εκπαιδευτικούς μας. Στόχος μας είναι το νομοθετικό πλαίσιο για την αξιολόγηση να κατατεθεί στις αρχές του 2020. Η αξιολόγηση δεν θα έχει «τιμωρητικό» χαρακτήρα, αλλά θα πραγματοποιηθεί για την ενίσχυση των αδυναμιών του συστήματος.

Τονίζω εδώ ότι η αξιολόγηση θα οδηγεί στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας, που και οι ίδιοι τη ζητούν. Στις επισκέψεις μου στα σχολεία στην Ελλάδα οι εκπαιδευτικοί θέτουν συνέχεια το αίτημα για επιμορφώσεις που θα απαντούν στις σύγχρονες προκλήσεις της εκπαίδευσης αλλά και στις εξατομικευμένες ανάγκες των εκπαιδευτικών. Δεσμευόμαστε ότι θα τις πραγματοποιήσουμε και σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εξελιχθεί όλη αυτή η προετοιμασία της επιμόρφωσης πολύ σύντομα.

 

Η πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης με την Εκκλησία της Ελλάδος για μια σειρά από ζητήματα, όπως η μισθοδοσία του Κλήρου και η αξιοποίηση της εκκλησιαστικής περιουσίας, έχει «παγώσει». Μάλιστα, ο σημερινός πρωθυπουργός από τη θέση του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ενώ αρχικά είχε θετική αντίδραση, στη συνέχεια είχε σειρά συναντήσεων με εκπροσώπους του Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος και εναντιώθηκε στη συμφωνία. Τι πρόκειται να συμβεί; Θα ανοίξει εκ νέου ο διάλογος με την Εκκλησία;

Οπως είναι γνωστό, η πρόταση της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα τον Νοέμβριο του 2018, τελικά απορρίφθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η Νέα Δημοκρατία είχε ως αξιωματική αντιπολίτευση δηλώσει την αντίθεσή της σε πολλά από τα σημεία της συμφωνίας.

Το υπουργείο Παιδείας επιδιώκει μια γόνιμη και εποικοδομητική συνεργασία με την Εκκλησία, χωρίς αιφνιδιασμούς και μονομερείς αποφάσεις και ασφαλώς και θα υπάρξει ειλικρινής και ουσιαστικός διάλογος για τα θέματα που άπτονται των μεταξύ μας σχέσεων. Πάγια θέση μας ήταν ότι τα ζητήματα που παραμένουν ανοιχτά μπορούν να επιλυθούν με διάλογο και συναίνεση.

 

Υπάρχει σχεδιασμός για να επιστρέψουν στη χώρα κάποιοι από τους νέους που, ενώ σπούδασαν στην Ελλάδα, βρήκαν εργασία και έμειναν στο εξωτερικό; Ξέρετε, το ερώτημα έχει γίνει επίκαιρο γιατί και ο κ. Μητσοτάκης έκανε αναφορά στο θέμα του brain drain, τη στιγμή που ένας υπερήλικας χωρίς τα κατάλληλα προσόντα διορίστηκε σε δημόσια θέση.

Η επιστροφή των νέων μας αποτελεί το μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησής μας, καθώς γνωρίζουμε καλά ότι οι περισσότεροι δεν εγκατέλειψαν τη χώρα μας από επιλογή, αλλά γιατί δεν έβρισκαν καλές δουλειές, δεν άντεχαν τις δυσβάσταχτες φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές, δεν έβλεπαν κάποια προοπτική.

Καλές δουλειές δεν δημιουργούνται με ευχολόγια, αλλά με προσέλκυση επενδύσεων στη χώρα. Κίνητρο δεν αποτελούν οι εφήμερες παροχές, αλλά οι πραγματικές μειώσεις σε φόρους και εισφορές και, κυρίως, τα θεμέλια για ένα καλύτερο μέλλον, που θα δίνει ίσες ευκαιρίες στις νέες και τους νέους μας για να σταδιοδρομήσουν επαγγελματικά. Κυρίαρχη επιδίωξή μας είναι να τους δώσουμε τη δυνατότητα να επιστρέψουν, να πιστέψουν ότι η χώρα αλλάζει, ότι μπορούν να έχουν πια μια καλύτερη προοπτική κοντά στις οικογένειες και τους φίλους τους, στον τόπο τους.

Ως κυβέρνηση έχουμε χρέος να ετοιμάσουμε μια Ελλάδα που να μπορεί να κρατήσει τη νέα γενιά Ελλήνων που είναι τώρα στο σχολείο, που θα απελευθερώσει τις δυνάμεις τους και που θα τους δώσει και στο στάδιο της ενήλικης ζωής τις ευκαιρίες να ξεδιπλώσουν τη δυναμική και τη δημιουργικότητά τους. Τέλος, ας μην αδικούμε μια μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλεται για να στελεχωθεί το κράτος με κανόνες, θεσμικό πλαίσιο και αξιολόγηση. Η κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι δεν έχει κανένα πρόβλημα να διορθώνει περιπτώσεις αστοχιών.

 

Εχουν γίνει πλέον καθημερινό φαινόμενο τα κρούσματα σχολικής βίας και εκφοβισμού στα σχολεία. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε αυτά τα φαινόμενα;

Κανένα παιδί, καμιά μαθήτρια ή μαθητής δεν θα πρέπει να φοβάται στο σχολείο, θέλουμε τα παιδιά μας αλλά και οι εκπαιδευτικοί μας να αισθάνονται ασφαλείς στον χώρο του σχολείου. Ο εκφοβισμός και η βία στα σχολεία είναι ένα πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόμενο, που σημαδεύει και ακολουθεί τα θύματα σε όλη τους τη ζωή. Εξετάζουμε κάθε περιστατικό ξεχωριστά με ιδιαίτερη προσοχή, ευθύνη και ευαισθησία.

Συνεργαζόμαστε με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και άλλα συναρμόδια υπουργεία, με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις και τους διευθυντές Εκπαίδευσης αλλά και με εξειδικευμένους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς προκειμένου να υπάρξει μια συντονισμένη, ολοκληρωμένη αντιμετώπιση.

Για τον σκοπό αυτό έχουμε δρομολογήσει την επανασύσταση σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας σχετικής συντονιστικής ομάδας. Πρωταρχικό μέλημα του υπουργείου Παιδείας είναι η ευαισθητοποίηση των σχολικών κοινοτήτων, γονέων και μαθητών, ενώ δρομολογούμε σειρά στοχευμένων μέτρων, όπως η επιλογή εκπαιδευτικών ως «δασκάλων ή καθηγητών εμπιστοσύνης», με τους οποίους οι μαθητές, ατομικά ή ομαδικά, θα μπορούν να συζητούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Θέλουμε να ενισχύσουμε τον αριθμό των ψυχολόγων και των κοινωνικών λειτουργών που μπορούν να ασχοληθούν με ομάδες σχολείων και να ενδυναμώσουν τη σχολική κοινότητα.

 

Ενα τεράστιο ζήτημα παραμένει και αυτό που αφορά στα κενά στη Δευτεροβάθμια και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυτό το ζήτημα πώς μπορεί να επιλυθεί, χωρίς να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο;

Αποτελεί βασική μας προτεραιότητα να προχωρήσουμε σε διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών με βάση τις πραγματικές ανάγκες, τις δημογραφικές εξελίξεις και τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας. Ηδη η υπουργός στη Βουλή τη Δευτέρα ανακοίνωσε ότι προχωράμε εντός του 2020 σε μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση.

Εχουμε ήδη υποβάλει σχετικό αίτημα στο ΑΣΕΠ για την κατάρτιση νέων πινάκων γενικής εκπαίδευσης. Εχουν να γίνουν μόνιμοι διορισμοί πολλά χρόνια, γνωρίζουμε τις ανάγκες – τις βλέπουμε κάθε χρόνο με τους αναπληρωτές. Αλλά θα πρέπει ως υπεύθυνη πολιτεία να έχουμε κάνει όλη εκείνη την κατάλληλη προεργασία έτσι ώστε να μην λέμε, όπως η προηγούμενη κυβέρνηση και το 2015 και το 2016, ότι θα προχωρήσουμε σε διορισμούς για τους οποίους ποτέ δεν προϋπολογίστηκε ούτε ευρώ και, φυσικά, δεν έγιναν ποτέ.

Προχωράμε, λοιπόν, με προσεκτικά βήματα για να καλύψουμε τις μεγάλες ανάγκες και στη γενική εκπαίδευση και προχωράει επίσης και η προκήρυξη για τις 4.500 θέσεις στην Ειδική Αγωγή από το ΑΣΕΠ.

Μια άλλη σημαντική προεργασία που γίνεται από τώρα στο υπουργείο Παιδείας είναι αυτή της έγκαιρης προετοιμασίας για το επόμενο σχολικό έτος. Στόχος μας είναι οι υπηρεσιακές μεταβολές αλλά και οι προσλήψεις των αναπληρωτών να ολοκληρώνονται νωρίτερα έτσι ώστε η έναρξη του σχολικού έτους να είναι ομαλή και η συζήτησή μας να περιστρέφεται γύρω από ένα άλλο στοίχημα. Το στοίχημα είναι σε 12 χρόνια μια γενιά παιδιών που ξεκίνησαν φέτος το σχολείο να ζουν σε μια χώρα προόδου και ευημερίας, εφοδιασμένα με όλα εκείνα τα μορφωτικά και ψυχικά εφόδια που θα τους επιτρέψουν να βρεθούν στην πρωτοπορία της εποχής τους.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 131 της «Νέας Σελίδας» που κυκλοφόρησε την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου.

Διαβάστε επίσης στη Νέα Σελίδα: Oλοµέτωπη αντεπίθεση στις παρανοµίες Ερντογάν