Τέσσερα ζητούμενα για μια νέα αρχή στην εκπαίδευση



29 Ιουλίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 7:34 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 7:34 μμ


Είναι αναμφισβήτητο ότι η είσοδος της χώρας σε νέα φάση κανονικότητας είναι απαραίτητο να συνδεθεί με τις βαθιές τομές που έχει ανάγκη η παιδεία. Το σύστημα εκπαίδευσης ταλαιπωρήθηκε όσο ποτέ άλλοτε από τους πειραματισμούς της προηγούμενης κυβέρνησης, με τους υπουργούς Παιδείας να διαγκωνίζονται σε «κωλοτούμπες» ακόμα και δικών τους διακηρύξεων. Αρκεί να θυμηθούμε πόσες φορές ο κ. Γαβρόγλου εξήγγειλε την κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για να τις αναιρέσει την επόμενη μέρα.

ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΚΕΦΑΛΙΔΟΥ*

Οι προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης και ειδικότερα της υπουργού Παιδείας, κυρίας Κεραμέως, έχουν μια ελευθερία, έναν ενθουσιασμό και καλές προθέσεις, αλλά όλα μένει να δοκιμαστούν στην πράξη. Στο πεδίο αυτό θα κριθεί η συνέπεια των εξαγγελιών. Το Κίνημα Αλλαγής θεωρεί ότι ήρθε ο καιρός να τεθούν επιτέλους οι βάσεις για ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα, που να ανταποκρίνεται τόσο στις ανάγκες της χώρας όσο και στις καταιγιστικές αλλαγές στον διεθνή περίγυρο. Δεν είμαστε μηδενιστές ούτε οπαδοί του λαϊκισμού, που τόσο έχει ταλαιπωρήσει τον χώρο της παιδείας. Αυτό θα είναι και το κριτήριό μας στα θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής: υποστηρικτικοί σε αναγκαία μέτρα και θεσμούς, έντονα κριτικοί σε ανακολουθίες, ερασιτεχνισμούς και σε κάθε «γαλάζια» απόπειρα κομματικοποίησης της παιδείας.

Πυξίδα μας για μια νέα σελίδα στο εκπαιδευτικό οικοδόμημα είναι ορισμένες βασικές κατευθύνσεις:
Καθιέρωση της αριστείας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αυτή δεν εξαντλείται στη δημιουργία ενός πρότυπου σχολείου στα δυτικά προάστια της Αττικής. Η νέα γενιά έχει ανάγκη από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πρότυπης εκπαίδευσης που θα «διαχέεται» σε όλες τις σχολικές αίθουσες, με γνώμονα τη διάκριση στη γνώση και την επιμόρφωση.

Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στη βάση της αξιολόγησης. Ας το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή: η χώρα διαθέτει άξιους πανεπιστημιακούς και ιδρύματα που συναγωνίζονται με επιτυχία αντίστοιχα πανεπιστήμια στον διεθνή στίβο. Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των ανάλογων ιδρυμάτων διεθνώς. Ενα πολυτεχνείο όμως δεν φτάνει να βγάλει τα σπασμένα μιας χώρας που συστηματικά, επί χρόνια απαξιώνει τα πανεπιστήμιά της, αφήνοντάς τα έρμαια σε κάθε λογής συλλογικότητα. Η διάκριση του ΕΜΠ θα έπρεπε να είναι ο κανόνας για τα ΑΕΙ της χώρας μας, όχι η εξαίρεση που όλοι θυμούνται. Η καθιέρωση πραγματικής αυτοδιοίκησης στα ΑΕΙ, χωρίς τον ασφυκτικό έλεγχο του κράτους, η διαρκής αξιολόγηση, η εξωστρέφεια είναι στοιχεία που μπορούν να εγγυηθούν την αναβάθμιση όσων πανεπιστημιακών σχολών παραμένουν στάσιμες, ταυτισμένες με τη μετριότητα και την ενδοσκόπηση.

Η δυναμική αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Αποτελεί αναμφισβήτητη πραγματικότητα στις μέρες μας. Είναι πολλά τα παιδιά σήμερα ήδη από την προσχολική ηλικία που αισθάνονται ιδιαίτερα εξοικειωμένα με τα σύγχρονα μέσα τεχνολογίας, αλλά, δυστυχώς, όταν περνούν την αίθουσα του σχολείου γυρίζουν δεκαετίες πίσω σε ό,τι αφορά στην αξιοποίησή τους στη μαθησιακή διαδικασία. Το πρόβλημα αυτό συναντάται ακόμη και στις ανώτερες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Επιτέλους, δεν νοείται σύγχρονη παιδεία αποκομμένη από τη διαρκή τεχνολογική επανάσταση στα μέσα επικοινωνίας και μετάδοσης της γνώσης, από τις παραγωγικές ανάγκες εντός και εκτός συνόρων.

Η αναγέννηση της ενταφιασμένης από τον ΣΥΡΙΖΑ επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι άμεση ανάγκη και προτεραιότητα. Η δυναμική που μπορεί να αποκτηθεί μέσα από την αλλαγή κατεύθυνσης σε νέες ειδικότητες και επαγγέλματα που επιζητεί η αγορά είναι η ώθηση ανάπτυξης που χρειάζεται η παραγωγική προσπάθεια της χώρας.

Ολα τα παραπάνω αποτελούν το εφαλτήριο για ριζικές τομές στην εκπαίδευση. Εδώ θα κριθούν σε μεγάλο βαθμό τόσο η επάρκεια της κυβέρνησης όσο και η ικανότητα της αντιπολίτευσης -και του Κινήματος Αλλαγής ειδικότερα- να δώσει αποτελεσματικές απαντήσεις και λύσεις στα κρίσιμα προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Ο λαϊκισμός οποιασδήποτε απόχρωσης, η αποσπασματικότητα, η προχειρότητα και κυρίως ο κομματικός έλεγχος κάθε άλλο παρά αποτελούν εργαλεία και μεθόδους για αποτελεσματική διαχείριση των εκπαιδευτικών ζητημάτων της χώρας μας.

* Βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής

Δημοσιεύτηκε στα «Ιδεογράμματα» της Νέας Σελίδας τo Σάββατο 27/07/2019