Booking – ξενοδόχοι σημειώσατε Χ

Το εκβιαστικό τελεσίγραφο της πλατφόρμας για νέα τιμολογιακή πολιτική προκάλεσε την αντίδραση των τουριστικών ομίλων. Σε στάση αναμονής οι δύο πλευρές ενόψει της κρίσιμης μονομαχίας στις αρχές φθινοπώρου



26 Αυγούστου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 5:55 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 5:55 μμ


Με την παρτίδα στα έσοδα να θεωρείται χαμένη φέτος για τον ελληνικό τουρισμό παρά τον υψηλό αριθμό τουριστικών αφίξεων, ο ξενοδοχειακός κλάδος βρίσκεται εν μέσω συμπληγάδων.

Της Mαρίας Σμιλίδου

[email protected]

Αιτία η κλιμακούμενη κόντρα με την ηλεκτρονική πλατφόρμα Booking, η οποία περιορίζει έτι περαιτέρω τα έσοδα των ξενοδόχων, ενώ το δυσχερές σκηνικό συμπληρώνεται με τον αθέμιτο ανταγωνισμό που υφίσταται ο κλάδος από τις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου AirBnB.

Ενώ στην Αμερική, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου, οι μεγάλες πλατφόρμες παίρνουν προμήθεια με βάση την καθαρή αξία, στην Ελλάδα η Booking επιβάλλει στους όρους της η προμήθεια να είναι επί της μεικτής τιμής, δηλαδή επί της επιβαρυμένης τιμής με ΦΠΑ. Οπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), «οι όροι της Booking όσον αφορά στην τιμολογιακή της πολιτική είναι παράλογοι και δεν γίνεται πλέον να είναι ανεκτοί».

Αν και το πρόβλημα είναι παλιό, πριν από λίγες μέρες έπεσε η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι, όταν στην καρδιά του καλοκαιριού η πλατφόρμα απέστειλε τελεσίγραφο προς τους ξενοδόχους να αποδεχθούν τους νέους όρους με προθεσμία ως τις 31 Ιουλίου. Σε αντίθετη περίπτωση, απειλούσε ότι θα προβεί η ίδια σε διακοπή του συμβολαίου συνεργασίας, δηλαδή θα τους πετούσε έξω από την πλατφόρμα κρατήσεων.

Οι νέοι όροι αφορούσαν στις επίμαχες αλλαγές στην τιμολογιακή της πολιτική προς το δυσχερέστερο, χρεώνοντας προμήθεια μεταξύ άλλων στην τιμή των δωματίων μετά τον ΦΠΑ. Το σύνολο της αγοράς αιφνιδιάστηκε αρνητικά, αλλά ο γνωστός όμιλος Aldemar προχώρησε και ένα βήμα παραπέρα. Με ακαριαία αντίδραση ανακοίνωσε με δική του πρωτοβουλία τη διακοπή της συνεργασίας με την Booking, κάνοντας λόγο για πρακτικές που αγνοούν τους νόμους της αγοράς.

Φόβοι για ντόμινο αντιδράσεων

Ως πρώτη αντίδραση, η Booking φάνηκε να σφυρίζει αδιάφορα, αναφέροντας ότι «όποιες επιχειρήσεις διαφωνούν έχουν κάθε δικαίωμα να διακόψουν τη συνεργασία μαζί της, καθώς δεν υπάρχει κάποιο δεσμευτικό συμβόλαιο». Ωστόσο από τις επόμενες κινήσεις της διεφάνη ότι μέτρησε σημαντικά την κίνηση-απάντηση του ομίλου φοβούμενη ενδεχόμενο ντόμινο αντιδράσεων στη χώρα.

Σε αυτό το πλαίσιο τοποθετήθηκε και η άμεση πρότασή της να μεσολαβήσει μια τηλεδιάσκεψη με τους ξενοδόχους, κάτι όμως το οποίο απορρίφθηκε πάραυτα από την ελληνική πλευρά, που ζητά διά ζώσης συζήτηση.

Μπορεί η Booking να αποτελεί διεθνή γίγαντα κρατήσεων, ωστόσο δεν θα ήθελε σε καμία περίπτωση να υποστεί μια ήττα στην Ελλάδα, κάτι το οποίο θα μπορούσε να κλονίσει τις πελατειακές της σχέσεις και με άλλες χώρες που δυσανασχετούν «άηχα» μέχρι στιγμής για την τιμολογιακή της πολιτική.

Στο μεταξύ, τα δύο στρατόπεδα εκμεταλλεύονται το ενδιάμεσο διάστημα ζυγίζοντας τα υπέρ και τα κατά και προετοιμάζοντας τα διπλωματικά τους όπλα ενόψει του μπρα ντε φερ, το οποίο προγραμματίζεται για τις αρχές Σεπτεμβρίου, οπότε και αναμένεται η συνάντηση ξενοδόχων – Booking με στόχο την επίλυση της κόντρας.

Η Βοοking υποστηρίζει ότι το ύψος της προμήθειας αγγίζει μεσοσταθμικά το 15% και καθορίζεται από τους ίδιους τους ξενοδόχους, ενώ οι Ελληνες ξενοδόχοι διατείνονται ότι το ποσοστό αυτό φτάνει έως το 25%, αν συμπεριληφθούν και οι υπηρεσίες προβολής.

Η πλατφόρμα ήδη «τρέχει» στην Ελλάδα συμβόλαια με 55.000 ξενοδοχεία και πολλαπλάσιες κρατήσεις αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Στην πράξη η εξίσωση συγκερασμού του συνόλου των εγχώριων συμφερόντων αποδεικνύεται εξαιρετικά δύσκολη, καθώς πρόκειται για ξενοδοχειακές μονάδες πολλών και διαφορετικών ταχυτήτων, με κάποιες εξ αυτών απολύτως εξαρτώμενες από τον διεθνή παίκτη κρατήσεων και κάποιες άλλες λιγότερο.

Ομιλοι σε υψηλούς τουριστικούς προορισμούς όπως τα νησιά, η Χαλκιδική και η Μεσσηνία έχουν τη δυναμική να αντισταθούν στην Booking, καθώς η πλειονότητα των κρατήσεών τους προέρχεται από μεγάλους tour operators. Στον αντίποδα όμως βρίσκονται τα city ξενοδοχεία και οι μονάδες με μικρή δυναμικότητα. Oι δύο αυτές κατηγορίες βασίζονται στις κρατήσεις της Booking σχεδόν ολοκληρωτικά, γεγονός που τους αφαιρεί τη δυνατότητα αντίδρασης έναντι των εκβιαστικών τελεσιγράφων.

Το κρίσιμο ραντεβού

Η ευθύνη του συγκερασμού όλων αυτών των αντιθετικών συμφερόντων έχει πέσει στις πλάτες της ΠΟΞ, η οποία φέρεται να προετοιμάζει τη στάση της ενόψει του κρίσιμου ραντεβού των δυο πλευρών. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι τόνοι θα κρατηθούν σε χαμηλά επίπεδα, εξηγώντας ότι η φετινή σεζόν παρουσιάζει πολλές προκλήσεις και δεν επιτρέπει ολική ρήξη και αποκλεισμό από μια τόσο μεγάλη αγορά, όπως αυτή που προσφέρεται μέσω της Booking.

Ενα βήμα υπαναχώρησης μέχρι στιγμής έχουν κάνει και οι δυο πλευρές. Η Booking, δίνοντας άτυπη παράταση πέραν του αρχικού της τελεσιγράφου, που έληγε στις 31 Ιουλίου, και οι Ελληνες ξενοδόχοι διατηρώντας την ψυχραιμία τους με στάση αναμονής. Ερώτημα αποτελεί τι θα πράξει την ύστατη ώρα το αρμόδιο υπουργείο Τουρισμού.

Πηγές που πρόσκεινται στον Χάρη Θεοχάρη, πάντως, διαμηνύουν ότι το υπουργείο δεν έχει πρόθεση να αναμειχθεί σε αυτήν την… ιδιότυπη κόντρα.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 116 της «Νέας Σελίδας», που κυκλοφόρησε την Κυριακή 25 Αυγούστου 2019.

Διαβάστε επίσης στη Νέα Σελίδα: «Μακρυκωσταίοι και Κοντογιώργηδες» στον ΣΥΡΙΖΑ