Επιχείρηση για γκριζάρισμα της Ελληνικής ΑΟΖ

Διάπλους – πρόκληση του «Oruc Reis, που άπλωσε καλώδια εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας Μετά τις παράνομες έρευνες στην Κύπρο, το ωκεανογραφικό έπλευσε 200 χλμ. νότια του Καστελόριζου, αργότερα εμφανίστηκαν και δύο πολεμικά πλοία, ενώ η απάντηση του Πολεμικού Ναυτικού ήταν άμεση



2 Φεβρουαρίου 2020 · Ώρα δημοσίευσης: 9:03 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 9:05 μμ


  • Πρώτη δημοσίευση: 1 Φεβρουαρίου 2020, 5:42 μμ
  • Τελευταία δημοσίευση: 2 Φεβρουαρίου 2020, 9:02 μμ

Στην 24η μαύρη επέτειο της νύχτας των Ιμίων, της 31ης Ιανουαρίου 1996, το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Oruc Reis» εισήλθε στην ελληνική ΑΟΖ στο Λύκιο Πέλαγος, στα 200 χιλιόμετρα νότια του Καστελόριζου, στο λεγόμενο «τριεθνές», εκεί, δηλαδή, όπου συναντιούνται οι Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες Κύπρου και Αιγύπτου με τη μη ανακηρυγμένη ελληνική. 

Του Στέφανου Μυτιληναίου

[email protected]

Το τουρκικό σκάφος πραγματοποιούσε έκνομες έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ υπό την προστασία τουρκικών πολεμικών πλοίων και, όπως ειπώθηκε, το… πήρε ο καιρός και βρέθηκε στην ελληνική, ενώ αργότερα άπλωσε δύο καλώδια 8 χιλιομέτρων, χωρίς να είναι βέβαιο εάν λειτούργησε παράλληλα και ηχοβολιστικές συσκευές, ενώ το «Oruc Reis» ακολούθησαν δύο τουρκικές φρεγάτες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το «Oruc Reis» εισήλθε στην ελληνική υφαλοκρηπίδα λίγο πριν από τις 2.00 τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου. Πρόκειται περί αξιοσημείωτης «σύμπτωσης» με τα γεγονότα πριν από 24 χρόνια, όταν οι Τούρκοι «πάτησαν» στη Μεγάλη Ιμια ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου 1996 και ώρα 1.40. Ιδια ημερομηνία, ίδια ώρα, δεν είναι κάτι που περνά απαρατήρητο.

Επίσης, όπως στα Ιμια οι Τούρκοι επιχείρησαν να «γκριζάρουν» θαλάσσια περιοχή στο Ικάριο Πέλαγος, στα Δωδεκάνησα, το ίδιο επιδιώκουν και εδώ, ανεξάρτητα εάν το περιστατικό της Παρασκευής με το «Oruc Reis» αντιμετωπίστηκε ως «παραστράτημα» λόγω καιρού. Διακηρυγμένος και αδιαμφισβήτητος στόχος των Τούρκων είναι να μην συναντηθούν οι ΑΟΖ Ελλάδας, Κύπρου και Αιγύπτου, όπως και η ανυπόστατη συμφωνία της Αγκυρας με την Τρίπολη αυτό ακριβώς δηλώνει.

Τονίζουμε ότι η συγκεκριμένη περιοχή είναι μέγιστης στρατηγικής σημασίας, διότι από εκεί σχεδιάζεται να περάσουν τόσο ο υποθαλάσσιος αγωγός EastMed όσο και το υποθαλάσσιο καλώδιο ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ EuroAsia Interconnector.

Η τουρκική απόφαση για έρευνες νότια του Καστελόριζου είναι γνωστή από δημοσιεύματα ήδη από το περασμένο καλοκαίρι, ενώ πρωτοκλασάτοι του καθεστώτος Ερντογάν έχουν επανειλημμένα δηλώσει το προηγούμενο διάστημα ότι το επόμενο βήμα τους είναι οι έρευνες σε αυτή την περιοχή, η οποία, σύμφωνα με τον καθηγητή Αντώνη Φώσκολο, φέρεται να έχει τεράστια κοιτάσματα υδρογονανθράκων, μεγαλύτερα κι από εκείνα νότια της Κρήτης.

Δηλαδή, η θάλασσα που πραγματοποιεί έρευνες το «Oruc Reis», μεταξύ των Οικοπέδων 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ, περιοχή που «εφάπτεται» με την ελληνική, είναι το ενεργειακό «φιλέτο» και «κλειδί» της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Τώρα το εάν μπήκε τυχαία ή σκόπιμα στη γειτονική ελληνική ΑΟΖ δεν αναιρεί ότι το «γκριζάρισμα» της περιοχής το επιχειρεί ήδη με τις ενέργειές του στην κυπριακή ζώνη.

Χαμηλοί τόνοι από Αθήνα, σε αναμονή για τη συνέχεια

Η Αθήνα, επιθυμώντας να κρατήσει τους τόνους χαμηλά, απάντησε από πολύ νωρίς την Παρασκευή, μόλις άρχισε να λαμβάνει διαστάσεις το θέμα, ότι «το ερευνητικό τουρκικό σκάφος «Oruc Reis» τις πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Ιανουαρίου 2020 κινήθηκε με δυτικές πορείες εκτός δηλωθείσας περιοχής Navtex και ευρίσκεται στο νοτιοανατολικό άκρο του ελληνικού FIR. Στην περιοχή επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες».

Οπως είπαν αργότερα στρατιωτικές πηγές, αιτία ήταν ο καιρός, εξηγώντας ότι επειδή το «Oruc Reis» φέρει στο πίσω μέρος του κάποια απλωμένα καλώδια με τις ειδικές ηχοβολιστικές συσκευές, όταν έχει καιρό για να μπορέσει να τα μαζέψει ένα πλοίο χρειάζεται να κάνει μια στροφή άνω των 15 ναυτικών μιλίων. Το δρομολόγιο το οποίο ακολουθούσε στη συγκεκριμένη περιοχή ήταν από Βορρά προς Νότο και το αντίθετο, ο καιρός ήταν δυτικός – βορειοδυτικός, που σημαίνει ότι τον είχε στο πλάι.

Για να μην μπερδευτούν τα καλώδια και δημιουργηθεί βλάβη ο καπετάνιος έπρεπε να κάνει στροφή και να πλεύσει κόντρα στον καιρό με κατεύθυνση δυτική, γι’ αυτό βρέθηκε εντός της ελληνικής ΑΟΖ.

Το ίδιο έδειξε να συμμερίζεται και ο Ευάγγελος Αποστολάκης, ο οποίος μιλώντας στον Real FM υποστήριξε: «Υπάρχει μια λογική εξήγηση. Επειδή αυτό σέρνει καλώδια, η περιοχή στην οποία είχε βγάλει μια Navtex ήταν ανατολικότερα και ο καιρός αρκετά δυνατός, έχει μια δυσκολία στο να στρίψει και να αλλάξει πορεία. Ενδεχομένως λόγω καιρού να αναγκάστηκε να πήγε προς τα εκεί.

Εάν ο καιρός το επιτρέψει, πρέπει να αναστρέψει και να γυρίσει πίσω. Αν ο καιρός μαλακώσει και δεν το κάνει, σημαίνει ότι το κάνει από πρόθεση», για να προσθέσει ότι «είναι πλοίο ερευνών, δεν κάνει ουσιαστικά παραβίαση κυριαρχικών δικαιωμάτων. Η μόνη παραβίαση είναι ότι δεν έχει ζητήσει άδεια στην περιοχή, την οποία έχουμε εμείς αρμοδιότητα».

Συγκυριακό γεγονός λόγω κακών καιρικών συνθηκών το χαρακτήρισε και ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας στον Αlpha 989 και επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται για κάτι που προκαλεί οποιαδήποτε ανησυχία. Τόνισε, μάλιστα, ότι είχαν υπάρξει οι αναγκαίοι δίαυλοι επικοινωνίας με την άλλη πλευρά.

Διαταγή σε «Κουντουριώτη», σε συναγερμό η «Σπέτσαι»

Σε κάθε περίπτωση, το Πολεμικό Ναυτικό δεν έκατσε παρατηρητής με σταυρωμένα χέρια. Από την πρώτη στιγμή έσπευσε στην περιοχή η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» (F-466), που απέπλευσε από την Κάρπαθο, καλώντας ανά μισή ώρα με μήνυμα το «Ορούτς Ρέις» να αποχωρήσει, ενώ αργότερα την Παρασκευή έγινε γνωστό ότι διατάχθηκε να αποπλεύσει από τον ναύσταθμο με προορισμό στην περιοχή και η φρεγάτα «Κουντουριώτης» (F-462).

Παράλληλα, σε συναγερμό τέθηκε και η φρεγάτα «Σπέτσαι» (F-453), η οποία συμμετέχει στη συνοδεία του γαλλικού αεροπλανοφόρου «Charles de Gaulle». Αργά το απόγευμα της Παρασκευής ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, και ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Κωνσταντίνος Φλώρος, μετέβησαν στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου και ενημέρωσαν τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 139 της «Νέας Σελίδας» που κυκλοφόρησε την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου 2020.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Ολική διαγραφή χρεών και ρευστοποίηση περιουσίας