Σούπερ μάρκετ: Ο Σκλαβενίτης οδηγεί την κούρσα των 3 δισ.

Αλλάζει ο χάρτης του οργανωμένου λιανεμπορίου - Πρωτιά και ρεκόρ για Σκλαβενίτη - Η πλήρης ενσωμάτωση του δικτύου της Μαρινόπουλος υπήρξε καταλυτική για τον όμιλο με τους 516.000 πελάτες ημερησίως - Στη δεύτερη θέση και υπό συνεχή πίεση η ΑΒ - Αναζωπυρώνεται το σενάριο για επικείμενο deal μεταξύ Βασιλόπουλου και Μασούτη



17 Οκτωβρίου 2019 · Ώρα δημοσίευσης: 5:24 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 5:30 μμ


Οι μετατοπίσεις τζίρων μεταξύ των δύο μονομάχων του οργανωμένου λιανεμπορίου (Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος) αναδιατάσσουν τον χάρτη κατάταξης των ελληνικών σούπερ μάρκετ και γεννούν προϋποθέσεις για περαιτέρω… συγκέντρωση δυνάμεων στα χέρια των ισχυρών.

Της Μαρίας Σμιλίδου
[email protected]

Η κρίση της Μαρινόπουλος αναδεικνύει τον νέο Σκλαβενίτη στον μεγάλο κερδισμένο σε επίπεδο τζίρων και εντυπώσεων -τουλάχιστον-, καθώς από τη μια κατάφερε να σπάσει το φράγμα των 3 δισ. σε κύκλο εργασιών, από την άλλη όμως η εικόνα των κερδών δεν είναι τόσο ανθηρή ούτε και το κάδρο των δανειακών υποχρεώσεων.

Τα δάνεια υπερβαίνουν τα 2 δισ. ευρώ και οι ζημίες παραμένουν υψηλές (στα 60,2 εκατ. ευρώ).

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, που βλέπει την κερδισμένη πελατεία της από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος να χάνεται, με την ίδια να περνά στη δεύτερη θέση, είναι βέβαιο ότι δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια.

Άλλωστε, η διοίκηση το έχει διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι είναι στοχοπροσηλωμένη στην κατάκτηση της πρωτιάς, δικαιώνοντας το παλιό αλλά κραταιό σλόγκαν «Και του πουλιού το γάλα».

Με την Ελληνική Υπεραγορά Σκλαβενίτης να κατέχει μερίδια αγοράς της τάξης του 32,1% και την ΑΒ Βασιλόπουλος να είναι 10 μονάδες πίσω, στο 21,2%, ξαναφούντωσαν οι φήμες για τη… διάθεση ενός επιχειρηματικού φλερτ προς τη βορειοελλαδίτικη Μασούτης.

Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει ήδη μεταβεί κλιμάκιο της ΑΒ στη συμπρωτεύουσα για να ανιχνεύσει το κλίμα και να εντοπίσει χρηματοοικονομικά δεδομένα προς αξιοποίηση.

Στόχος της διοίκησης είναι η κατάθεση μιας προσφοράς αρκούντως δελεαστικής ώστε να κάμψει τις αμφιβολίες της οικογένειας Μασούτη και πατέρας και γιος να πουν το «ναι» στην πρόταση μιας ενδεχόμενης συνεργασίας.

Με μερίδιο αγοράς 8,22%, που ξεπερνά το 30% στη Βόρεια Ελλάδα, ένας «αρραβώνας» με τη Μασούτης θα μπορούσε να αποτελέσει τον απόλυτο αιφνιδιασμό της Βασιλόπουλος έναντι του μεγάλου αντιπάλου της.

Η απόκτηση της Μασούτης θα προσέθετε στην ελληνική θυγατρική της Ahold Delhaize τζίρο περίπου 800 εκατ. ευρώ αλλά και ένα δίκτυο 330 καταστημάτων, που απλώνεται κυρίως στην Κεντρική και τη Βόρεια Ελλάδα.

Επίσης, οι αποθηκευτικοί χώροι που διαθέτει η Μασούτης είναι οι μεγαλύτεροι των Βαλκανίων. Είναι γνωστό ότι οι δύο πλευρές είχαν έρθει πολύ κοντά σε συμφωνία πριν από περίπου 20 χρόνια, όμως κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή αποφάσισαν να κάνουν ένα βήμα πίσω.

Ενας επιχειρηματικός γάμος τέτοιου βεληνεκούς θα έμοιαζε με δυναμίτη στα θεμέλια των υπαρχουσών ισορροπιών, δίνοντας πίσω στη Βασιλόπουλος τη χαμένη της δύναμη και, μάλιστα, πολλαπλασιασμένη, καθώς το 2018 ο τζίρος της υποχώρησε κάτω από τα 2 δισ. ευρώ.

Ας δούμε όμως τα ειδικά χαρακτηριστικά των δύο μονομάχων έτσι όπως προκύπτουν από τα οικονομικά στοιχεία του 2018.

Με ένα μεγάλο άλμα τζίρου, που υπερβαίνει τα 3 δισ. ευρώ για το 2018, ο Ομιλος Σκλαβενίτη ξεπέρασε την περίοδο αναπροσαρμογής και ενσωμάτωσης του δικτύου Μαρινόπουλος, ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του.

Τα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του περασμένου έτους ήταν πολύ καλύτερα των προσδοκιών, αποδεικνύοντας ότι η οικογένεια Σκλαβενίτη, με 516.000 πελάτες ημερησίως να κάνουν τις αγορές τους στα καταστήματα του ομίλου σε Ελλάδα και Κύπρο, έχει το παιχνίδι στα χέρια της.

Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι ίσως πρόκειται για τη θεαματικότερη αναδιανομή μεριδίων στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Συγκεκριμένα, το μερίδιο αγοράς της Σκλαβενίτης ανέρχεται σε 30%, ενώ το δίκτυο καταστημάτων του ομίλου αριθμεί σήμερα 497 καταστήματα.

Ο κύκλος εργασιών του ομίλου έσπασε το φράγμα των 3 δισ. ευρώ και εμφανίζεται ενισχυμένος κατά 19,3% (3,011 δισ. το 2018 έναντι 2,52 δισ. το 2017).

Σε επίπεδο μεικτής κερδοφορίας το αποτέλεσμα εμφανίζεται ενισχυμένο στα 735,9 εκατ. ευρώ έναντι 600,5 εκατ., ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων πέρασαν σε θετικό πρόσημο και ανήλθαν σε 17,7 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα θετική είναι και η εικόνα που διαμορφώνεται σε επίπεδο εταιρείας, με τον κύκλο εργασιών να εμφανίζεται ενισχυμένος στα 2,37 δισ., τα μεικτά κέρδη να διαμορφώνονται στα 595,8 εκατ. και τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων επίσης να εμφανίζονται θετικά στα 13,3 εκατ.

Σε επίπεδο ομίλου, η ΕΥΣ περιλαμβάνει στη χρήση 2018 και τις δραστηριότητες της Τhe Mart (συμμετοχή 70%) και της Χαλκιαδάκης.

Κάμψη πωλήσεων

Στον αντίποδα βρίσκεται η ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία δέχεται συνεχείς πιέσεις στους ισολογισμούς της, τόσο σε επίπεδο μητρικής όσο και στις εγχώριες πωλήσεις της.

Για το 2018 ο τζίρος της AB Βασιλόπουλος παρουσίασε κάμψη 5,42% και ο κύκλος εργασιών έπεσε στα 1,986 δισ. ευρώ από 2,1 δισ. ευρώ που ήταν το 2017.

Τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στα 54 εκατ. ευρώ από 88,5 εκατ., ενώ και τα κέρδη μετά από φόρους μειώθηκαν στα 34,6 εκατ. έναντι 57,5 εκατ. το 2017.

Σε ό,τι αφορά στα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων, αυτά μειώθηκαν στα 130,17 εκατ. από 152,98 εκατ. το 2017.

Στη μονομαχία Σκλαβενίτη – Βασιλόπουλου νικητής αναδεικνύεται ο πρώτος με σημαντική διαφορά, καταφέρνοντας ουσιαστικά να ανακτήσει πλήρως το έδαφος που είχε απολέσει το δίκτυο της Μαρινόπουλος κατά τη διετία 2016-2017.

Πρόκειται για τζίρους τους οποίους είχε αποσπάσει η Βασιλόπουλος, αλλά, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν κατέστη δυνατό να τους συγκρατήσει σε χρηματοοικονομικό επίπεδο.

Έχει αξία να αναφερθεί ότι το 2018 το συνολικό ύψος επενδύσεων του Ομίλου Σκλαβενίτη ανήλθε σε 59 εκατ. ευρώ, καθώς υπήρξε μια χρονιά ουσιαστικής προσαρμογής, κατά την οποία επιτεύχθηκαν σημαντικές εξελίξεις.

Συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η ενσωμάτωση, επαναλειτουργία και ανακαίνιση του δικτύου καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος με την ανακαίνιση 125 καταστημάτων συνολικού χώρου έκθεσης (sales area) 100.000 τ.μ.

Επίσης, ενισχύθηκε το ανθρώπινο δυναμικό με περισσότερες από 2.000 νέες θέσεις εργασίας και εφαρμόστηκε νέο και δικαιότερο σύστημα αμοιβών (στα τέλη του 2018 ο όμιλος απασχολούσε 26.700 εργαζομένους).

Ακόμη, προχώρησε η ενοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων του ομίλου, ενώ εντός του τρέχοντος έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα ανακαινίσεων του δικτύου καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος.

Ειδικότερα, στο οκτάμηνο του 2019 έχουν ανακαινιστεί συνολικά 72 καταστήματα και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι ανακαινίσεις ακόμη 43 καταστημάτων.

Σε αυτά περιλαμβάνονται και τα 13 καταστήματα της αχαϊκής αλυσίδας Κρόνος, η οποία από τον περασμένο Ιούλιο αποτελεί 100% ιδιοκτησία της ΕΥΣ.

Στην ασθενική ανάπτυξη του συνόλου της αγοράς αποδίδει την αδυναμία να εμφανίσει ανάπτυξη η μητρική της Βασιλόπουλος, Ahold Delhaize. Στην ανακοίνωσή της η Ahold Delhaize αναφέρει:

«Η απόδοση των πωλήσεών μας στην Ελλάδα βελτιώθηκε σε σύγκριση με τα προηγούμενα τρίμηνα, αλλά παραμένει αρνητική». Η πολυεθνική εξηγεί επίσης ότι το περιθώριο κέρδους στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό, αποδίδοντας το γεγονός στο υψηλό κόστος εργασίας.

Τρία χρόνια μετά την κατάρρευση της Μαρινόπουλος κι ενώ το σκηνικό στον κλάδο έχει πλήρως αναδιαταχθεί, ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της διοίκησης είναι να καταφέρει να συγκρατήσει το 40% του κύκλου εργασιών από το καταναλωτικό κοινό της Μαρινόπουλος, ποσοστό που μεταφράζεται σε περίπου 80 εκατ. ευρώ.

Κατά το τρέχον έτος ο όμιλος έχει πλάνο επενδύσεων ύψους 60 εκατ., με σχεδιασμό δημιουργίας άνω των 500 νέων θέσεων εργασίας, ενισχύοντας έτι περαιτέρω το προσωπικό, που αριθμεί 14.000 εργαζόμενους.

Ανακοίνωσε καινοτομίες

Η ΑΒ Βασιλόπουλος μπορεί να έχασε μόνο πέρσι τζίρο περίπου 114 εκατ. ευρώ, ωστόσο στα θετικά οικονομικά αποτελέσματά της συγκαταλέγεται η συγκράτηση της κερδοφορίας σε υψηλά επίπεδα.

Αυτό το σημαντικό στοιχείο δίνει στη διοίκηση τα απαραίτητα εφόδια για να διεκδικήσει με σθένος την επιστροφή της στην κορυφή. Μάλιστα, προσφάτως ανακοινώθηκαν τεχνολογικές καινοτομίες και τα νέα κόνσεπτ που θα ενσωματώσει στα καταστήματα, ακολουθώντας τις επιταγές της νέας εποχής που αναδύεται.

Η τοποθέτηση του ρομπότ Pepper, το οποίο θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές σε καταστήματα ΑΒ Ελληνικό και ΑΒ Μακεδονία, οι εξατομικευμένες προσφορές, οι οποίες θα ενεργοποιούνται απλά και γρήγορα μέσα από το πρόγραμμα πιστότητας AB Plus και ειδικοί χώροι-γωνιές με υγιεινές επιλογές απόβ ιολογικά προϊόντα και προϊόντα ειδικής διατροφής, όπως επιλογές για βίγκαν, προϊοόντα φιλικά προς το περιβάλλον και φυτικά καλλυντικά.

Θα λειτουργήσουν επίσης juice bars, όπου ο καταναλωτής θα έχει την ευκαιρία να προμηθευτεί φρέσκους φυσικούς χυμούς και υγιεινά ροφήματα, όπως επίσης και έτοιμο φαγητό με την υπογραφή γνωστού Έλληνα μάγειρα.

Η Μετρό των My Market

Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Μετρό της οικογένειας Παντελιάδη, που ελέγχει τα καταστήματα My Market.

Με επιτυχή την ολοκλήρωση του τριετούς πλάνου ενσωμάτωσης της αλυσίδας Βερόπουλος κι ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα επενδύσεων, τα My Market κατάφεραν το περασμένο έτος να πραγματοποιήσουν τζίρο ύψους 1,19 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 10,7 εκατ. ευρώ.

Η επεκτατική πολιτική της οικογένειας Παντελιάδη θα κορυφωθεί και την επόμενη τριετία 2020-2022 με την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου 100 εκατ. ευρώ για την επέκταση των δύο κέντρων διανομής, τη λειτουργία νέων καταστημάτων και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη.

Στο πλάνο εντάσσεται και η δημιουργία έως το τέλος του χρόνου του πρώτου καταστήματος χονδρικής στην Κύπρο.

Το βήμα της Μασούτης

Και για τη Μασούτης το 2018 ήταν το έτος κατά το οποίο τόλμησε να κάνει το μεγάλο βήμα της καθόδου στην πρωτεύουσα.

Απ’ ό,τι αποδεικνύουν τα οικονομικά αποτελέσματά της, βγήκε η εξαγορά της Προμηθευτικής, καθώς κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της στα 770 εκατ., διατηρώντας παραλλήλως την κερδοφορία της.

Στα πλάνα για το 2019-2020 συμπεριλαμβάνονται νέα καταστήματα σε περισσότερες γειτονιές της Αττικής και περαιτέρω επέκταση του δικτύου ανά την Ελλάδα.

Με πιεσμένη κερδοφορία στα 12,8 εκατ. ευρώ από τα 18 εκατ. το 2017 εξήλθε του 2018 η Γαλαξίας, που έκλεισε με πωλήσεις σχεδόν στο μισό εκατομμύριο (449,9 εκατ. ευρώ).

Στην αγορά διακινούνται συχνά σενάρια για προτάσεις εξαγοράς της ελληνικής καταγωγής εταιρείας, που μετρά σχεδόν μισό αιώνα ζωής – το 2021 θα συμπληρώσει τα 50 της χρόνια.

Η εταιρεία, η οποία ξεκίνησε το 1971 από πέντε φίλους, επιμένει να διαψεύδει κατηγορηματικά τις όποιες φημολογίες και ανακοινώνει φιλόδοξο σχέδιο με στόχο την επέκταση του δικτύου της.

Απασχολεί 4.500 εργαζομένους σε 172 καταστήματα, εκ των οποίων σχεδόν τα μισά είναι ιδιόκτητα.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 123 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 13 Οκτωβρίου 2019.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Τέλος τα σούπερ μάρκετ όπως τα ξέραμε – Τι αλλάζει