Σουπερμάρκετ: Έρχονται εξαγορές, συγχωνεύσεις, επενδύσεις και νέες τεχνολογίες

Για μια άκρως ανταγωνιστική δεκαετία ανάμεσα στις μεγάλες αλυσίδες κάνουν λόγο οι ειδικοί. Το ερώτημα που τίθεται είναι πόσο θα αντέξουν οι μικρότεροι παίκτες



9 Ιανουαρίου 2020 · Ώρα δημοσίευσης: 6:53 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 6:54 μμ


Μάχη για να αυξήσουν τα μερίδιά τους από τον συνολικό τζίρο, που φτάνει περίπου τα 9,4 δισ. ευρώ, θα δώσουν το 2020 οι μεγάλες αλυσίδες των σουπερμάρκετ.

Σε μια αγορά που δείχνει την ανάγκη περαιτέρω συγκέντρωσης, οι ισχυροί δηλώνουν έτοιμοι για νέες εξαγορές και το αναπάντητο ερώτημα είναι πόσο θα αντέξουν οι μικρότεροι παίκτες.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι για το νέο έτος δεν αναμένεται μεγάλη αύξηση στις ταχύτητες των τζίρων (οι ειδικοί προβλέπουν ρυθμό αύξησης 1,5%), επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις που σκιαγραφούν -με αρχή το 2020– μια άκρως ανταγωνιστική δεκαετία για το σύνολο του κλάδου.

Της Μαρίας Σμιλίδου
[email protected]

Με γνώμονα τις τρέχουσες επιδόσεις για το 2019, υπολογίζεται μια αύξηση εσόδων στα επίπεδα του 2,5%, μειούμενη σε σχέση με το 2,7% που καταγράφηκε το 2018.

Τον ρυθμό της τάσης συγχωνεύσεων κι εξαγορών έδωσε μόλις μια μέρα πριν εκπνεύσει το 2019 η ανακοίνωση-έκπληξη της εξαγοράς 19 καταστημάτων της αλυσίδας Γαλαξίας, που δραστηριοποιούνται στην Κέρκυρα, από τον συνεταιρισμό SYNKA.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκεκριμένη αλυσίδα καταστημάτων κάνει ετήσιο τζίρο που φθάνει τα 45 εκατ. ευρώ.

Ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Καταναλωτών Κρήτης, Απόστολος Αλεξάκης, χαρακτήρισε αναγκαιότητα την επέκταση των SYNKA, ενώ παράλληλα αναφέρθηκε και στις δράσεις στήριξης προς όφελος της τοπικής κοινωνίας.

Επεσήμανε δε ότι ο αριθμός των εργαζομένων που θα απασχολεί ο συνεταιρισμός μέσα στο 2020 με τη νέα εξαγορά θα φθάσει τους 2.000.

Η κρίση της Μαρινόπουλος αναμφισβήτητα ανέδειξε τις Υπεραγορές Σκλαβενίτη ως τον μεγάλο κερδισμένο σε επίπεδο τζίρων κι εντυπώσεων.

Η Σκλαβενίτης κατάφερε να σπάσει το φράγμα των 3 δισ. σε κύκλο εργασιών, ωστόσο δέχεται ισχυρές πιέσεις από τις δανειακές του υποχρεώσεις, ενώ η προσπάθεια βελτίωσης της κερδοφορίας είναι επίπονη.

Τα δάνεια υπερβαίνουν τα 2 δισ. ευρώ και οι ζημίες παραμένουν υψηλές (στα 60,2 εκατ. ευρώ).

Την ίδια ώρα, η ΑΒ Βασιλόπουλος, που βλέπει την κερδισμένη πελατεία της από την κατάρρευση της Μαρινόπουλος να χάνεται και να περνά στη δεύτερη θέση, είναι βέβαιο ότι δεν θα μείνει με σταυρωμένα χέρια.

Άλλωστε, η διοίκηση το έχει διαμηνύσει σε όλους τόνους ότι είναι στοχοπροσηλωμένη στην κατάκτηση της πρωτιάς, δικαιώνοντας το σλόγκαν «Και του πουλιού το γάλα».

Στο πλαίσιο αυτό, πάνε κι έρχονται οι φήμες για το φλερτ εξαγοράς της βορειοελλαδίτικης Μασούτης από την ΑΒ Βασιλόπουλος.

Με τη Σκλαβενίτης να κατέχει μερίδια αγοράς της τάξης του 32,1% και την ΑΒ Βασιλόπουλος να είναι 10 μονάδες πίσω, στο 21,2%, ένας αρραβώνας με τη Μασούτης θα μπορούσε να αποτελέσει τον απόλυτο αιφνιδιασμό της ΑΒ Βασιλόπουλος έναντι του μεγάλου αντιπάλου της.

Μέχρι στιγμής η οικογένεια Μασούτη παραμένει ανένδοτη αποκλείοντας τις όποιες δελεαστικές προσφορές έχουν γίνει. Με μερίδιο αγοράς 8,22% και μερίδιο που ξεπερνά το 30% για τη Βόρεια Ελλάδα, η Μασούτης φέρει τα χαρακτηριστικά της πολύφερνης νύφης για την ελληνική θυγατρική της Ahold Delhaize.

Ένας επιχειρηματικός γάμος τέτοιου βεληνεκούς θα έμοιαζε με δυναμίτη στα θεμέλια των υπαρχουσών ισορροπιών, δίνοντας πίσω στην ΑΒ Βασιλόπουλος τη χαμένη της δύναμη και, μάλιστα, πολλαπλασιασμένη, καθώς το 2018 ο τζίρος της υποχώρησε κάτω από τα 2 δισ. ευρώ.

Υπολογίζεται ότι θα προσέθετε στην ΑΒ Βασιλόπουλος τζίρο περίπου 830 εκατ. ευρώ αλλά και ένα ευρύ δίκτυο καταστημάτων, που απλώνεται κυρίως στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα. Επίσης, οι αποθηκευτικοί χώροι που διαθέτει η Μασούτης είναι οι μεγαλύτεροι των Βαλκανίων.

Είναι γνωστό ότι οι δύο πλευρές είχαν έρθει πολύ κοντά σε συμφωνία πριν από περίπου 20 χρόνια, όμως την τελευταία στιγμή αποφάσισαν να κάνουν ένα βήμα πίσω.

Ωστόσο, όσο κι αν η διοίκηση της ΑΒ επιθυμεί ένα σενάριο επιχειρηματικού αρραβώνα, τα πλάνα της Μασούτης δείχνουν ότι ο Θεσσαλονικιός επιχειρηματίας έχει διαφορετικές επιδιώξεις, με στόχευση να αναλάβει ο ίδιος τον ρόλο ρυθμιστή.

Συγκεκριμένα, ο Γιάννης Μασούτης, εκτιμώντας ότι η τάση συγκέντρωσης στον κλάδο θα συνεχιστεί, προέβλεψε ότι θα παραμείνουν 4-5 μεγάλοι παίκτες στην αγορά, ένας εκ των οποίων θα είναι η Μασούτης.

Την ίδια ώρα, με υψηλές ταχύτητες συνεχίζει την επέκτασή της στην Αττική. Με επενδύσεις ύψους 25 εκατ. ευρώ και το άνοιγμα 10 νέων καταστημάτων στην πρωτεύουσα, η αλυσίδα δρομολογεί την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων της μέσα στο 2020.

Στο περιθώριο των εγκαινίων του νέου καταστήματος στο Περιστέρι, μιλώντας σε δημοσιογράφους ο Γιάννης Μασούτης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πορεία των καταστημάτων, ενώ τόνισε ότι στόχος είναι μέσα στο νέο έτος να λειτουργήσουν δέκα νέα σημεία στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής, συγκεκριμένα στις γειτονιές όπου διαφαίνεται περιθώριο ανάπτυξης.

Η αλυσίδα αναμένεται να παρουσιάσει φέτος πωλήσεις της τάξης των 830 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 7,5%, ενώ τα EBITDA θα διαμορφωθούν μεταξύ 42 και 43 εκατ. ευρώ από 39 εκατ. ευρώ το 2018.

Παράλληλα, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να λειτουργήσουν ένα ή δύο Grand Μασούτης μέσα στο 2020 στην Αττική.

Έμφαση θα δοθεί και στην τιμολογιακή πολιτική, όπου η εταιρεία τη διετία 2018-2019 επένδυσε 12 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία αυτή τη στιγμή διαθέτει 331 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων 56 βρίσκονται στην Αττική και απασχολούνται περίπου 8.500 εργαζόμενοι.

Δύο προκλήσεις

Αν οι κορυφαίοι εκπρόσωποι του κλάδου αναγνωρίζουν ότι ο κύκλος συγκέντρωσης, που άνοιξε με την εξαγορά του Μαρινόπουλου από τη Σκλαβενίτης και του Βερόπουλου από τα My Market, θα συνεχιστεί, γνωρίζουν επίσης πολύ καλά ότι υπάρχουν τουλάχιστον δύο ακόμη προκλήσεις στη νέα δεκαετία που ανοίγεται μπροστά τους.

Αναμφισβήτητα, το επόμενο μεγάλο στοίχημα για τις αλυσίδες είναι η κατάκτηση της πρωτιάς στις διαδικτυακές πωλήσεις, όπως επίσης και η νέου τύπου καταναλωτική εμπειρία μέσω της εικονικής πραγματικότητας και των πρωτοποριακών εφαρμογών της τεχνολογίας.

«Η νέα γενιά καταναλωτών αναζητά αλήθειες. Δεν αγοράζει προϊόντα, αλλά εμπειρίες», σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Lidl Hellas, Ιάκωβος Ανδρεανίδης. Στο επίκεντρο βρίσκονται οι εφαρμογές στο κινητό που έχει μετατραπεί σε «δεύτερη φύση» για τους millennials, οι οποίοι είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με τη νέα τεχνολογία.

Μεγάλες επενδύσεις για την ενσωμάτωση της νέας τεχνολογίας στη λειτουργία τους έχουν κάνει η ΑΒ Βασιλόπουλος αλλά και τα My Market, τα οποία μετά την παρουσίαση του πρώτου εικονικού σουπερμάρκετ (e-spot), όπου μέσω διαδραστικών οθονών τελευταίας τεχνολογίας έδωσαν μια γεύση από την αγοραστική εμπειρία του… αύριο, λάνσαραν μια νέα εφαρμογή για το κινητό (app) για την επιλογή του κρασιού.

Επίσης, η Μασούτης έχει λανσάρει το Masoutis App, μέσα από το οποίο οι καταναλωτές θα εξαργυρώνουν εκπτωτικά κουπόνια, θα ενημερώνονται για τις καθημερινές προσφορές της αλυσίδας, θα ελέγχουν τους πόντους που έχουν συγκεντρώσει από αγορές με τη χρήση της κάρτας πιστότητας Mas Card και θα παίρνουν πληροφορίες για τις δραστηριότητες της εταιρείας.

Στο… τερέν των νέων τεχνολογιών, εκτός από τους ισχυρούς του κλάδου, μπαίνουν και μικρότεροι όμιλοι, όπως η Γαλαξίας, που παρουσίασε πρόσφατα τη νέα κάρτα πιστότητας, στην οποία επένδυσε περίπου 200.000 ευρώ, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι το παιχνίδι των «καταναλωτών του αύριο» θα αναδείξει νικητές και χαμένους, με πιθανότητες να υπάρξουν σημαντικές ανατροπές δυνάμεων και συσχετισμών.

Η βρετανική «απόβαση»

Ανατροπή-βόμβα αποτελεί η δυνάμει έλευση της βρετανικής χαμηλού κόστους αλυσίδας Poundland στη χώρα μας.

 

Πρόκειται για τα λεγόμενα «σουπερμάρκετ των φτωχών», που έχουν κάνει θραύση όπου επεκτάθηκαν, αποσπώντας με ευκολία σημαντικά μερίδια αγοράς από τις πολυεθνικές.

Η είδηση έσκασε προ μερικών εβδομάδων μέσω του ειδησεογραφικού δικτύου Financial Times, που ανακοίνωσε ότι η εταιρεία ετοιμάζεται να ανοίξει συνολικά 300 καταστήματα στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, στο πλαίσιο ενός σχεδίου τριπλασιασμού των πωλήσεων και των κερδών της τη νέα δεκαετία.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Pepco, θυγατρικής της Poundland, Άντι Μποντ, οι αγορές της Νότιας Ευρώπης έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τις αγορές στις οποίες έχει ήδη παρουσία η αλυσίδα. Ο ίδιος σημειώνει ότι «έχουν πολλούς ελκυστικούς καταναλωτές που θα τους άρεσαν τα προϊόντα μας και είναι αγορές όπου το “φθηνό” λιανεμπόριο είναι λιγότερο αναπτυγμένο».

Η εταιρεία, σύμφωνα με πληροφορίες, αναζητεί ήδη τους κατάλληλους χώρους σε Ελλάδα και Ιταλία για να στεγάσει τα νέα καταστήματά της, που θα λειτουργήσουν υπό την εποπτεία της θυγατρικής της, Pepco Ευρώπης.

Η Poundland, που πραγματοποιεί πωλήσεις 3,4 δισ. ευρώ τον χρόνο, διαθέτει περισσότερα από 800 καταστήματα στη Μεγάλη Βρετανία και πάνω από 60 στην Ιρλανδία. Ιδρύθηκε στη Μεγάλη Βρετανία το 1990 και αρχικά το σλόγκαν της εταιρείας ήταν ότι όλα τα προϊόντα πωλούνται με κόστος μόλις μία στερλίνα.

Ωστόσο, μετά το 2010 άρχισε να πουλά και προϊόντα που κόστιζαν και πάνω από 1 στερλίνα.

Το 2014 η Poundland εισήχθη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2016 εξαγοράστηκε από τη Steinhoff Europe AG, που ανήκει στον νοτιοαφρικανικό Ομιλο Steinhoff.

Το κλειδί της επικράτησης

Ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ οι επενδύσεις που πραγματοποίησαν την τελευταία πενταετία οι αλυσίδες σουπερμάρκετ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ και την επεξεργασία των στοιχείων των ισολογισμών των αλυσίδων σουπερμάρκετ.

Με εξαγορές-σηματωρούς που συντελέστηκαν τα τελευταία χρόνια, ένα μέρος της μεταβολής των παγίων είναι αναμφίβολα η μεταφορά στοιχείων του ενεργητικού από τις «παλαιές» εταιρείες όπως κτίρια, οχήματα και εξοπλισμός, ένα άλλο σημαντικό μέρος είναι οι επενδύσεις που έγιναν και γίνονται για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων των καταστημάτων.

Όλοι οι νέοι όμιλοι και εταιρείες κατά κανόνα δεν έκλεισαν παρά ελάχιστα καταστήματα, επενδύοντας σημαντικά ποσά στη διαμόρφωση ενός ομοιογενούς και αποδοτικού δικτύου, κάτι που αφορά, εκτός από τα ίδια τα καταστήματα, και στις λοιπές αναγκαίες υποστηρικτικές υποδομές (αποθήκες, μεταφορές, τεχνικός εξοπλισμός, υποδομές και συστήματα κ.λπ.).

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αυτό που παρατηρείται είναι ότι με τα αρκετά περισσότερα πάγια οι επιχειρήσεις κερδίζουν μικρή αύξηση πωλήσεων άμεσα και αναμένουν να αυξήσουν αυτές τις πωλήσεις τα επόμενα έτη, θέτοντας τις βάσεις για αύξηση της παραγωγικότητας, είσοδο σε νέες δυναμικές αγορές όπως το food-to-go, ανταπόκριση στις αναδυόμενες απαιτήσεις – τάσεις των καταναλωτών και η αποδοτική λειτουργία στο αναδυόμενο ψηφιακό περιβάλλον.

Για τους παραπάνω λόγους οι επενδύσεις τα επόμενα χρόνια από τις αλυσίδες των σουπερμάρκετ αναμένεται να συνεχίσουν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα και να ξεπερνούν ετησίως τα 250 εκατ. ευρώ.

Δημοσιεύτηκε στο φύλλο 135 της «Νέας Σελίδας» την Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2020.

Διαβάστε επίσης στη «Νέα Σελίδα»: Ποιοι θα δουν αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις