Η καρδιά της καινοτομίας χτυπά δυνατά στην Ελλάδα και… μπαίνει στο ρινγκ

Πρωτότυπες εφαρμογές για τον τουρισμό, υψηλή τεχνολογία, ακόμα και ανάπτυξη θεραπευτικών εργαλείων περιλάμβανε ο διαγωνισμός επιχειρηματικής καινοτομίας «Get in the Ring StartingUP Athens»



27 Μαρτίου 2018 · Ώρα δημοσίευσης: 2:02 μμ · Τελευταία τροποποίηση: 4:04 μμ


Συνολικά τριάντα νεοφυείς επιχειρήσεις που βρίσκονται στα πρώτα στάδια της υλοποίησης των σχεδίων τους έδωσαν το «παρών» στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε από την Orama Group και το Europe Direct του Δήμου Αθηναίων στο Σεράφειο Ιδρυμα. Πενταμελής επιτροπή αξιολόγησε τις προτάσεις με βάση μια σειρά κριτηρίων (χρησιμότητα, εξωστρέφεια, ομάδα, ρεαλισμός, αγορά, ωριμότητα, βιωσιμότητα, ανάπτυξη, καινοτομία, παρουσίαση) και κατέληξε στους τέσσερις φιναλίστ, οι οποίοι μπήκαν στο… ρινγκ και μονομάχησαν μπροστά στο κοινό. Το έπαθλο για τον μοναδικό νικητή ήταν το «χρυσό» εισιτήριο στο Global Meetup 2018, που φέτος θα διεξαχθεί στην Πορτογαλία με τη συμμετοχή startups απ’ όλο τον πλανήτη. Το «Get in the Ring» είναι από τους πιο γνωστούς διαγωνισμούς επιχειρηματικής καινοτομίας παγκοσμίως και ελέγχεται από τα γραφεία του ομώνυμου οργανισμού στην Ολλανδία.

Της Σοφίας Μανδηλαρά | Φωτογραφίες: Μιχάλης Κωνσταντινίδης

Η πλατφόρμα των τουριστικών δραστηριοτήτων

Η Σουζάνα Θεοδωρίδου από τη Θεσσαλονίκη, ιδρύτρια της GRekAddict, είναι η νικήτρια της τελικής μονομαχίας στην Αθήνα και θα έχει την ευκαιρία να παρουσιάσει την επιχείρησή της μπροστά σε διεθνές κοινό στην Ιβηρική Χερσόνησο. «Εχουμε δημιουργήσει μια πλατφόρμα που συγκεντρώνει ποιοτικά ελεγμένες τουριστικές δραστηριότητες προς πώληση στα αγγλικά», λέει στη «Νέα Σελίδα» η ίδια και εξηγεί την ιδέα πίσω από την επιχειρηματική δράση της: «Κάποιος που θέλει να ταξιδέψει στην Ελλάδα μπορεί μέσω της ιστοσελίδας να διαλέξει δραστηριότητες ανά περιοχή, να τις προγραμματίσει και να τις αγοράσει. Ωστόσο, η ιδέα δεν σταματά εκεί. Η πλατφόρμα διατίθεται επίσης σε ξενοδοχεία, τουριστικά πρακτορεία αλλά και δημοφιλείς bloggers που γράφουν για τουρισμό, δημιουργώντας έτσι μια συνέργεια ανάμεσα σ’ αυτούς που χρειάζονται επιπλέον προϊόν για να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους και σ’ αυτούς που το παρέχουν». Ηδη στη Βόρεια Ελλάδα έχουν ενταχθεί στην πλατφόρμα περισσότερες από πενήντα δραστηριότητες που παρέχονται από είκοσι διαφορετικές επιχειρήσεις, ενώ πλέον χρησιμοποιείται από ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης.

Η ίδια έχει τελειώσει το Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου και είναι 28 χρόνων. «Είμαι απολύτως ευγνώμων για ό,τι έχω πετύχει στους ανθρώπους της θερμοκοιτίδας νεοφυών επιχειρήσεων της πόλης μου, της OK!Thess. Αυτή η κοινότητα ανθρώπων με στήριξε με μαθήματα, με επιχειρηματικό couching, με ό,τι χρειάστηκα στα έως τώρα βήματά μου. Αλλά λείπει από τη Θεσσαλονίκη όλος αυτός ο ωραίος χαμός που γίνεται στην Αθήνα στον τομέα των startups. Υπάρχουν ταλέντα, υπάρχουν ιδέες, αλλά δεν υπάρχει η επένδυση που γίνεται στην πρωτεύουσα», τονίζει η Σουζάνα.

Οι πιτσιρικάδες φιναλίστ

Στις τελικές μονομαχίες του ρινγκ έφτασε και ο Δημήτρης Ράμμος με τη Σίλβια Ζέρβα από την Πάτρα. Σε ηλικία μόλις 19 ετών, συμμετέχουν στη startup Sports-Electroceuticals, που χρησιμοποιεί την υψηλή τεχνολογία ηλεκτρομαγνητικών πεδίων και μικρορευμάτων μιας εταιρείας από τη Δανία για να δημιουργεί φαρμακευτικές εφαρμογές στον κλάδο του αθλητισμού και της ομορφιάς. «Η τεχνολογία που χρησιμοποιούμε όταν εφαρμόζεται σε κάποιο τραύμα, κάκωση ή φλεγμονή έχει την ικανότητα να επιταχύνει την επούλωση κατά περίπου 30%. Για τους αθλητές αυτός ο χρόνος είναι εξαιρετικά πολύτιμος», λέει στη «Νέα Σελίδα» ο Δημήτρης. Η δανική εταιρεία με την οποία συνεργάζονται τους διάλεξε γιατί το εργαστήριο Μοριακής Βιολογίας και Ανοσολογίας στο Τμήμα Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών, του οποίου είναι φοιτητές, θεωρείται πρωτοπόρο τόσο από την ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και από την αγορά. «Ηθελα να ασχοληθώ με το επιχειρηματικό κομμάτι σε τέτοιες εφαρμογές και ο καθηγητής μας κ. Κωνσταντίνος Πουλάς μας δέχτηκε με πολλή χαρά, μας έχει πάρει στα σοβαρά, πράγμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό και μας έχει βοηθήσει πολύ», συμπληρώνει ο Δημήτρης.

Airbnb για αυτοκίνητα

«Χωρίς τη φιλία μας όλα θα ήταν σχεδόν αδύνατα», λένε στη «Νέα Σελίδα» ο Αντώνης Καραλούλης και ο Χρήστος Καρολεμέας, 30 και 29 ετών αντίστοιχα, που δημιούργησαν τη Ridemind. Οι δύο πρώην συμφοιτητές τοπογράφοι μηχανικοί του Πολυτεχνείου, με εξειδίκευση στον τομέα των συγκοινωνιών και της βιώσιμης κινητικότητας, ένωσαν τις δυνάμεις τους για να φτιάξουν μια «Airbnb για αυτοκίνητα», όπως περιγράφουν την εταιρεία τους. Ο χρήστης θα μπορεί, δηλαδή, να νοικιάζει το αυτοκίνητό του, όπως ακριβώς γίνεται και με τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων. «Είδαμε ότι υπάρχει ένα κενό στην αγορά, γιατί τα τελευταία οκτώ χρόνια έχουν κατατεθεί 1,5 εκατομμύριο πινακίδες», σημειώνει ο Αντώνης. «Συν ότι πέρσι είχαμε 30 εκατομμύρια τουρίστες και η ζήτηση το καλοκαίρι για μεταφορικά μέσα είναι πολύ μεγάλη», τον συμπληρώνει ο Χρήστος. «Το νομικό, το ασφαλιστικό, το φορολογικό πλαίσιο – όλα είναι δύσκολα. Αλλά είμαστε πολύ αισιόδοξοι», καταλήγουν οι δυο φίλοι, οι οποίοι έχουν ήδη ιδρύσει την εταιρεία τους στην Ελλάδα, όπου και θα φορολογείται.

«Το κράτος πρέπει να βρει τρόπους να ενισχύσει τις νεοφυείς επιχειρήσεις, γιατί η πολιτεία σού βάζει πολλά εμπόδια όταν θες να αναπτύξεις μια καινούρια ιδέα», λέει στη «Νέα Σελίδα» ο Παναγιώτης Λελεδάκης, ιδρυτής της εταιρείας IFA Academy, που δραστηριοποιείται στον τομέα της ιδιωτικής ασφάλισης. Επειτα από επτά χρόνια έρευνας ακόμα και στο νευροβιολογικό πεδίο, ο Π. Λελεδάκης ανέπτυξε μια ολοκληρωμένη μεθοδολογία που εκτιμά τον ασφαλιστικό κίνδυνο για φυσικά πρόσωπα και επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα προσφέρει τα εργαλεία στους ασφαλιστικούς συμβούλους ώστε να μεταδίδουν με ακρίβεια τις απαραίτητες πληροφορίες στον καταναλωτή. Τα εργαλεία του εφαρμόζονται ήδη στην αγορά και ειδικά στην Κύπρο. Για τη δουλειά του αυτή, που συνδυάζει την επιστημονική έρευνα και την ανάπτυξη καινοτόμου λογισμικού, πέρασε στους ημιτελικούς διαγωνισμού επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου MIT των ΗΠΑ, το οποίο, μάλιστα, τον συνέδεσε με μέντορες για διεθνή ανάπτυξη ώστε να κάνει το επόμενο βήμα στην επιχείρησή του. «Είναι σημαντικό να γίνονται διοργανώσεις για τη νεοφυή επιχειρηματικότητα. Μοιράζεσαι με άλλους τις αγωνίες σου, πολλές φορές βρίσκεις συνεργάτες, κερδίζεις προβολή που είναι κρίσιμη στα πρώτα βήματά σου», τονίζει ο Παναγιώτης.

Πρόγραμμα Erasmus για νέους επιχειρηματίες

«Υπάρχουν πολλές ιδέες, υπάρχει η μαγιά», δηλώνει στη «Νέα Σελίδα» ο Μάνος Ανδρεάδης, κριτής στη διαδικασία επιλογής των τεσσάρων φιναλίστ του διαγωνισμού «Get in the Ring StartingUP Athens». «Η σκηνή των νεοφυών επιχειρήσεων είναι πολύ σημαντική για ολόκληρη την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ιδέες Ελλήνων ξεχωρίζουν και στο εξωτερικό όποτε προβάλλονται. Συνεπώς, είναι σημαντικό να δώσουμε ώθηση στους νέους ώστε να μπορέσουν να εκκολαφθούν οι ιδέες τους ενδογενώς στη χώρα μας και να γίνουν επιτυχημένοι επιχειρηματίες», αναφέρει. Ο ίδιος είναι διευθυντής της Asset Τεχνολογική, η οποία τα τελευταία οκτώ χρόνια λειτουργεί και ως ενδιάμεσος φορέας για το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus Νέων Επιχειρηματιών. «Ολες οι επιχειρηματικές ιδέες για να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να υλοποιηθούν χρειάζονται ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον υποστήριξης. Αυτό δεν περιλαμβάνει μόνο τη χρηματοδότηση, στην οποία συνήθως δίνουμε περισσότερη έμφαση, αλλά και τη συμβουλευτική υποστήριξη, τις εξειδικευμένες υπηρεσίες, ακόμα και τον χώρο στέγασης στην αρχή», εξηγεί ο κ. Ανδρεάδης.

Το πρόγραμμα Erasmus για νέους επιχειρηματίες δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους που δραστηριοποιούνται έως τρία χρόνια να επισκεφθούν αντίστοιχες εταιρείες του εξωτερικού με τα έξοδά τους καλυμμένα, ώστε να αποκτήσουν συγκεκριμένη τεχνογνωσία και δεξιότητες. Πρόσφατα, μάλιστα, εντάχθηκαν στο πρόγραμμα οι ΗΠΑ, το Ισραήλ και η Σιγκαπούρη. «Τα εργαλεία υπάρχουν, εναπόκειται πλέον στον καθέναν να τα αναζητήσει και να τα χρησιμοποιήσει», καταλήγει ο κ. Ανδρεάδης.

Οι… άγιοι των startups

Ο Παναγιώτης Μαρκαντωνάτος συμμετέχει σε μια πρωτοβουλία… αγίων με στόχο την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, τη Saint Startup.

«Αλλάζει το κλίμα στο πώς οι νέοι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την επιχειρηματικότητα. Για πάρα πολλά χρόνια στην Ελλάδα είχαμε επιχειρήσεις ανάγκης. Δηλαδή χρειάζομαι εργασία, αλλά αντί να γίνω υπάλληλος, θα ανοίξω μια καφετέρια, ένα ψιλικατζίδικο. Με τα θεμελιώδη όμως προβλήματα που δημιούργησε η κρίση σε αυτό το επίπεδο επιχειρηματικής δραστηριότητας, όπως και στη μισθωτή εργασία, η επιχειρηματικότητα ανάγκης μετατρέπεται σε επιχειρηματικότητα αναζήτησης ευκαιρίας. Πλέον οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν ανοιχτές αγορές, ακόμα και σε αυτές τις οικονομικές συνθήκες, οι οποίες, ωστόσο, χρειάζονται έναν διαφορετικό τρόπο παρέμβασης», υπογραμμίζει ο κ. Μαρκαντωνάτος, που με την ομάδα του έχει δημιουργήσει ένα εργαλείο που διατίθεται δωρεάν στις νεοφυείς επιχειρήσεις ώστε, ακολουθώντας συγκεκριμένη μεθοδολογία, η αρχική ιδέα να γίνει προϊόν και κατόπιν επιχείρηση.

«Πλέον δεν αρκεί να έχεις ένα δυνατό business plan για να τραβήξεις χρηματοδότηση. Χρειάζεται εξαρχής να δοκιμάσεις το προϊόν σε πραγματικές συνθήκες. Αυτό φέρνει την επιχειρηματικότητα πιο κοντά στην κοινωνία», τονίζει. «Οι νέοι έχουν το μυαλό τους περισσότερο στραμμένο στις αγορές του εξωτερικού, αντιλαμβανόμενοι ότι η δική μας αγορά είναι περιορισμένη, αν και εξαιρετική για να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους. Η Ελλάδα είναι μια πλούσια χώρα από άποψη δυνατοτήτων και παραγωγικής βάσης. Επομένως, τώρα αλλάζει η κουλτούρα της στόχευσης – κι αυτό είναι καλό» καταλήγει ο κ. Μαρκαντωνάτος.

Δημοσιεύθηκε στο φύλλο 42 της εφημερίδας Νέα Σελίδα, 24/03/2018